Hoe een mens fysiek inelkaar zit en hoe hij zich gedraagt, worden gevormd door een combinatie van de twee invloeden die we ook wel "nature" en "nurture" noemen.
Oftewel: van nature (van geboorte, genetisch) en door opvoeding (en omgang met andere mensen en het milieu waarin je leeft).

Veel dingen, zoals het aantal armen en benen dat je hebt, of je een jongetje of een meisje bent, dat je hart links zit, de kleur van je ogen, maar ook dat je hart sneller gaat kloppen in een gevaarlijke situatie, zijn aangeboren en zitten ingebouwd in je genetische code.

Heel veel andere dingen, zoals hoe je in bepaalde situaties gedraagt, maar ook waar je moedervlekjes zitten, worden bepaald tijdens je leven door invloeden van buiten af.

Nog veel meer dingen worden bepaald door een combinatie van beiden, zoals bijvoorbeeld je stemgeluid. De bouw van je stembanden is overgeërfd, maar hoe jij ze leert gebruiken heeft weer heel erg te maken met het imiteren van de stem van je ouders op jonge leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beide. Een mens alleen zal zich op zijn manier en in zijn omgeving ontwikkelen. Als hij sterft zal hij meer weten dan bij zijn geboorte.
In de omgeving van andere mensen zal hij zich anders en sneller ontwikkelen. Hij leert daarbij echter ook de slechte eigenschappen/gewoontes van zijn medemens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord
Ik denk dat de bijde parten meespelen, ieder persoon vangt een verandering of gewoonte anders op (van zijn/haar medemens). Zo ook positive en negatieve dingen, de kijk erop verschilt bij iedereen en maakt iedereen uniek. Omgeving speelt hierbij een grote rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zijn als het ware kudde dieren.
Ze kunnen niet alleen leven, in hun eerste levensjaren kunnen ze totaal niet ontwikkelen zonder de hulp van andere mensen.
Dus "ja" je wordt ontwikkeld door andere mensen.
Ook tijdens een studie heb je heel duidelijk kennis van die ander nodig.
Alleen ieder heeft van nature zijn eigen kennis, interesse, aanleg en kunnen.
Je kunt wil zeggen ik wil dit of dat bereiken, maar voor ieder mens zijn er zijn/haar grenzen.
Je kunt wel zeggen: Ik wil een bekend schilder worden, daarbij wordt je geholpen door heel veel mensen, maar als je die kwast niet vast kunt houden, bereik je dit nooit.
Sommige heel bijzondere mensen uitgesloten, die hebben dan zo'n enorme drijfveer en kunstzinnige instelling, zij maken gebruik van tenen, puntje van het neus enz.
Dit zijn dan ook weer mensen die zichzelf een stuk ontwikkelen.

Toegevoegd na 3 uur:
Ontwikkelen is een interactie tussen mensen, gebaseerd op: gedrag, waarnemen, denken en beleven. Ieder mens blijft zich ontwikkelen tot zijn dood toe, alleen bij dementie valt die ontwikkeling (geestelijke ontwikkeling) terug en vervalt men steeds verder terug in zijn/haar leven.
Ieder mens ontwikkeld zich ook in eigen tempo.