Wat zijn de symbolen voor gassen?

Ik weet Koolstofdioxide is CO2
Waterdamp is H2O
Roet is C

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Er zijn elementen en verbindingen. De symbolen voor de elementen zijn te vinden in het Periodiek Systeem der Elementen - zie Bron.

De verbindingen kun je niet allemaal noemen - daar zijn er teveel van. CO2 (koolstofdioxide) en H20 (water, of ijs, of waterdamp) heb je al genoemd. CO (koolstofmonoxide) is ook een gas.

Je noemt roet. Dat is een vaste stof, slechts bij extreem hoge temperaturen wordt het een gas, en dan nog alleen bij afwezigheid van andere elementen. Dat miniscule korreltjes roet toch in de atmosfeer kunnen zweven, maakt roet nog niet tot een gas - je noemt een vogelveer, een zeepbel en een paardenbloemparachuutje tenslotte ook geen gas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je antwoord, alleen ben ik er nog niet van overtuigd dat roet geen gas is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roet is C. C is koolstof (element 6). Koolstof is een vaste stof. Koolstof komt in twee vormen voor: als grafiet en als diamant. Grafiet is een korrelige zwarte stof, diamant is keihard en doorzichtig. Roet is een vorm van grafiet. Bij roet kunnen de korreltjes zo klein zijn, dat ze een tijd in de lucht kunnen blijven hangen. Net als zand in een zandstorm. Maar desondanks zijn die roetdeeltjes, grafietdeeltjes dus eigenlijk, net als dat zand een vaste stof. Vandaar ook dat roet aanslag kan geven. Dan dalen die korreltjes vaste stof neer op een oppervlak. Gas geeft nooit aanslag, want gas daalt niet neer op een oppervlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een heldere uitleg, thnx daarvoor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclac je antwoord is in grote lijnen juist maar koolstof komt op vele manieren voor en niet alleen als grafiet en diamant, ook deze twee stoffen zijn verbindingen met andere stoffen waarbij diamant met ruim 97% koolstof de zuiverste vorm is maar ook steenkool en olie zijn vormen van een koolstofverbinding net zoals alle organische materialen,het is het meest voorkomende element meer zeer zeldzaam in zuivere vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het over het *element* koolstof. Daarnaast zijn er inderdaad miljoenen koolstof*verbindingen*. CO2 en CO zijn er daar twee van. Ook aardgas (methaan, CH4) is een koolstofverbinding; dat is zelfs de eenvoudigst mogelijke koolwaterstof.

Andere antwoorden (4)

Als je het periodiek systeem bedoelt? Daar kan je alle elementen vinden die er bestaan. Maar de scheikundige namen van "alle gassen" zou ik niet zo snel kunnen googlen. Maar daar zijn er ook dan heel veel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier vind je een overzicht van een aantal chemische stoffen en hoe de naamgeving werkt: http://www.clzscheikunde.nl/sys%20ng%20org.doc Niet allemaal gassen, maar het is wel leuk om te weten. Ik vond het één van de leukste onderdelen van scheikunde op de middelbare school.

Zijn er gassen waarvan je het speciaal wilt weten? Dat is makkelijker antwoord geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan erg veel gassen en dito formules.

Op de link kun je van veel voorkomende gassen de formule en nog meer informatie terugvinden.

Plezier hierbij!

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijvoorbeeld:

Propeen: C3H6
Zwavelhexafluoride: SF6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen symbool voor een gas. Afhankelijk van de temperatuur is koolstofdioxide een vaste stof, een vloeistof of een gas. De temperatuur waarbij een vaste stof vloerbaar wordt heet het smeltpunt. Voor elke stof is dit anders. Het punt waarbij een vloeistof gasvormig wordt is het kookpunt.

CO2 is bij kamertemperatuur gasvormig, terwijl water vloeibaar is.

Bij scheikunde zetten we er de letters s = solid (vast), l = liquid (vloedbaar) of g (gaz) = gasvormig bij (tussen haakjes).

Toegevoegd na 3 minuten:
Alle moleculen zijn dus op den duur gasvormig, als de temperatuur maar hoog genoeg is.