In hoeverre wordt er bij de ouderdomsbepaling m.b.v. van de koolstof 14 (C14) methode gecorrigeerd voor de afname dan het aardmagnetisme?

Het magnetisch veld rond de aarde schermt de atmosfeer enigszins af voor ruimtestraling. Dit heeft invloed op de productie van radioactieve koolstof.
Voor afname aardmagnetisme zie antwoorden op:
http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/aardrijkskunde-aardwetenschappen/vraag/595657/magnetisch-veld-aarde-constant-sterkte

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Bij een nauwkeurige datering volgens de C14-methode wordt inderdaad rekening gehouden met variaties in de concentratie C14 in het verleden. Die variatie kan verschillende oorzaken hebben:
- variaties in het magnetisch veld van de aarde, waardoor meer of minder kosmische straling de aarde bereikt
- variaties in de intensiteit van kosmische straling zelf, bijv. door zonnewind
- variaties in de mate waarin koolstof uitgewisseld wordt tussen atmosfeer en oceanen en sedimenten
- variaties als gevolg van menselijke activiteit; vooral kernproeven hebben een grote invloed gehad.

Het is ondoenlijk om al deze effecten precies te berekenen. Gelukkig kan de C14-methode geijkt worden. Een veel gebruikte methode hiervoor is het gebruik van jaarringen. Deze kunnen het exacte sterfjaar van een boom geven. Aan de hand hiervan is een kalibratiecurve opgesteld waarmee de gemeten ouderdom gecorrigeerd kan worden.
WimNobel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (1)

C-14 komt niet vanuit de ruimte uit de aarde maar wordt in atmosfeer door kernreacties uit N2 (stikstof) gevormd.

Het magnetisch veld heeft alleen invloed op geladen deeltjes die vanuit de ruimte op de aarde afkomen. Deze worden naar de polen afgebogen, De afbuiging is het sterkst bij de polen waardoor je daar het noorder- en zuiderlicht kan zien.

C-14 is niet geladen maar neutraal.