Als iemand verdrinkt komt hij dan gelijk boven water drijven? Of duurt dit een tijdje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45.7K

Antwoorden (5)

kan een tijdje duren want er blijft altijd lucht in het lichaam zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan vele dagen duren voor een verdronken persoon weer boven komt drijven.

Aangezien een verdronken persoon vaak lange tijd onder water verblijft, en er ondertussen wel rottingsprocessen (sorry voor het onsmakelijke woord) plaatsvinden, zijn waterlijken niet populair bij de politie. Ze stinken namelijk enorm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doet PABO op de hogeschool Zeeland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok... Maar sta je op lowland met een tent of camper?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks zeggen het is een tent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent wel voor Feijenoord -.-'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel stom dat er geen NBA seizoen is dit jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol
Ik hoorde laatst op tv dat het drie dagen duurt voordat er in je lichaam genoeg gassen zijn gevormd om te drijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt niksert.
Als een dood lichaam in het water ligt, zakt het niet per definitie naar de bodem. Er zijn
een aantal factoren die bepalen of een lijk in het water al dan niet naar de bodem zakt.

Een belangrijke factor is de hoeveelheid lucht in de longen van het dode lichaam. Met
voldoende lucht in de longen zal een lijk blijven drijven. Ga maar eens na: als je in het
zwembad ligt en je ademt heel diep in, zul je blijven drijven. Het is zelfs mogelijk om een
gezonken schip met behulp van luchtkussens naar het wateroppervlak te brengen.

Wanneer een dood lichaam water in plaats van lucht in de longen heeft, zal het naar de
bodem zakken. De lucht die er eerder voor zorgde dat het lichaam dreef, is ingeruild
voor water. Hierdoor weegt het lichaam meer, want een liter lucht weegt ongeveer
duizend keer minder dan een liter water.

Een tweede factor die bepaalt of een lijk blijft drijven is de staat van ontbinding. Na de
dood zal in het lichaam een ontbindingsproces beginnen. Dit gaat gepaard met het
ontstaan en vrijkomen van gassen. Deze zorgen ervoor dat het lichaam opgezet raakt,
het volume wordt groter, wat zorgt voor een opwaartse druk. Het lichaam zal dus gaan
drijven.

Daarnaast is de samenstelling van het lichaam erg belangrijk. Een lichaam is
samengesteld uit beenderen, vet, spieren, lucht en vloeistoffen, die samen het al of niet
drijven bepalen. Vet en lucht drijven, maar spieren en beenderen zinken. Dat betekent
dus ook dat een overledene met veel vet in het lichaam eerder blijft drijven dan een
gespierd persoon of iemand die veel vocht vasthoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"In het late voorjaar en vroege najaar is dat tussen de drie en vijf dagen. In het vroege voorjaar en het late najaar ligt dat tussen de tien en veertien dag"

Gekopieerd van een pdf uit het Politie vakblad Blauw. Hieronder de link...

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.forensischinstituut.nl/binaries/kijk-op-waterlijken-blauw-september-2008_tcm35-56180.pdf&ved=0ahUKEwij7___9PTXAhUDa1AKHalhBqIQFggwMAE&usg=AOvVaw2fQNgFry96qz0FFa115LUN