Is er een verband tussen longcapaciteit & hartslag?

Toegevoegd na 22 minuten:
Hoe kun je dit door een onderzoek aantonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Antwoorden (2)

Ja.

Bij een kleinere longcapaciteit dient het hart meer slagen te maken om toch de benodigde hoeveelheid zuurstof in het lichaam te kunnen verdelen.

Een tekort aan zuurstof kan namelijk ernstige schade aan het lichaam (zeker de hersenen) toebrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Bij een kleine longcapaciteit moet je sneller ademhalen.
Je kunt niet meer zuurstof uit de longen halen dan er in zit, ook niet met een snellere hartslag. -4U!
Door training gaat de longcapaciteit omhoog en de hartslag omlaag. Bij zeer getrainde mensen is de longcapaciteit meestal niet de beperkende factor. Eerder de hartslag en het vermoeidheidsgevoel in de spieren.

Ook grote individuen hebben een lagere hartslag (groter hart) en grotere longen.

Longcapaciteit is niet helemaal eenduidig. Het kan zijn dat je het maximale longvolume bedoelt. Bij mensen met luchtwegvernauwing (astma) kan het ook zijn dat de ventilatiesnelheid verminderd is. De long is dan wel groot, maar kan niet snel genoeg gevuld en geleegd worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Aantonen is een kwestie van meten van: hartslag, lengte gewicht, longvolume. Een vragenlijst voor sportbeoefening, grafieken maken en statistiek toepassen in excel (data toolpack).

De totale longcapaciteit is eenvoudig te meten met een omgekeerde emmer in een bak water en een stuk tuinslang. Je kunt de emmer ijken met halve literflessen of iets dergelijks en dan maatstreepjes op de wanden zetten. Voor het meten van de hartslag heb je alleen een stopwatch (smartphone) nodig.