Is het verstandig een ballonvaart te maken als je hoogtevrees hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14K
anneliez
12 jaar geleden
wil ik ook wel weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitproberen, dan kom je erachter! Ik zeg..DOEN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat denk je zelf!

Het beste antwoord

Ik heb zelf last van (milde) hoogtevrees en toen ik een paar jaar geleden een ballonvlucht maakte (klein bakje met 4 man) had ik daar zeker last van. Maar zolang ik niet te veel boven de rand van t mandje uitstak, ben dus de meeste tijd door mn hurken gegaan, was het goed te doen. En ik heb er van genoten, het was een super ervaring.
Maarja ik denk dat dit per persoon erg verschilt, dus je zult de gok al dan niet moeten wagen, en zo ja moeten ervaren of het gaat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genuanceerder antwoord dan Paulus en Marcel. +1
Amadea
12 jaar geleden
Maar hoe kan je op je hurken zittend nou van zo'n situatie genieten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat je net wel over de rand heen kan kijken maar niet met je hoofd over de rand kan hangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :D

Andere antwoorden (15)

Nee dat is het niet, behalve als je er graag vanaf wil komen. Maar dan moet je eerst even bedenken of het niet een te grote stap is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neej niet echt want als je uit de mand kijkt kijk je recht naar beneden dus dan zie je hoe hoog je zit...
Je kan beter een rondvlucht bijvoorbeeld met een vliegtuig of helicopter want dan kijk je minder naar beneden
Groetjes peunut guy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij niet prettig. Het is best duur en dan hebt je constante angst! Als het je teveel word kun je geen kant op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf twee weken geleden een ballonvaart gemaakt met 21 personen in een mandje en tot 2km hoogte en niemand had last van hoogtevrees. Begin ik normaal al te bibberen op een stoeprand, nu was het meer dan een uur dikke pret. Echt geweldig en ik kan het je van harte aanbevelen. Door de branders en afwezigheid van wind is het ook niet koud.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet te snel aanbevelen, want het gaat niet voor iedereen op, ookal was dat wel zo voor die 21 personen in jouw mandje ;)
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/vliegen/3389-hoogtevrees-en-ballonvaren.html
Ja dat kan zonder problemen.
Als je geen contact met de aarde hebt dan heb je geen last van je hoogtevrees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ klopt helemaal!
prettige vaart gewenst!
Amadea
12 jaar geleden
Weet je dat wel zeker? Nou is het zo dat ik dieptevrees heb, en dat is anders dan hoogtevrees. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand met hoogtevrees graag in zo'n mand in de lucht wil hangen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra het contact met de aarde verbroken is, dat kan door b.v. een luchtballon, helikopter, vliegtuig of hangend aan een paracute, is er bij geen een mens meer hoogtevrees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dit geld dus ook voor dieptevrees
Amadea
12 jaar geleden
Andersom dan, bedoel je. Zodra er contact is met de aarde verdwijnt de dieptevrees. Voor geen goud zou ik een ballonvaart gaan maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan heb je misschien vliegangst? Want ik neem aan dat je in een vliegtuig ook geen last hebt van hoogtevrees toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marcel001. Dat geldt niet voor iedereen. Fijn dat het voor jou en paulus zo is, maar helaas niet voor al je mede-hoogtevrees-lijders.
Nogmaals de bron: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/vliegen/3389-hoogtevrees-en-ballonvaren.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Contact met de grond maakt weinig uit, ik denk dat het vooral te maken heeft met recht naar beneden te kunnen kijken, en daar heb je in een vliegtuig inderdaad geen last van, maar in een luchtballon juist wel
Amadea
12 jaar geleden
Juist, Rubix, dat klopt vast en zeker!
Kristal
12 jaar geleden
Nogmaals dan maar,
In een kabelbaan kon ik behoorlijk last van hoogtevrees hebben, dan ben je ook niet in contact met de aarde, dus gaat dat wel op Marcel?
Amadea
12 jaar geleden
Dan zal Marcel wel redereren dat je dan aan een kabel hangt die via palen de verbinding met de aarde maakt...
Kristal
12 jaar geleden
Nou, Amadea, niet meer als hij de link van jOve gelezen heeft ;-)
Kristal
12 jaar geleden
jOve, ik zou willen plussen maar ik zie geen antwoord van je,
ik zal je ergens anders plussen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He Amanda. Toch wel leuk dat jij mijn reactie al invult (dan zal Marcel wel redereren......)
Ik zal vanavond het artikel even doorlezen
Misschien is het handig om dit even af te wachten voordat je geleik beoordeeld.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
redeneren*
gelijk*
vertrouwt*
Amadea
12 jaar geleden
Wat heeft dat nou met vertrouwen te maken, Marcel? Jij schijnt er zo van overtuigd te zijn dat iemand zonder contact met de aarde geen hoogtevrees kan hebben dat ik verwacht dat jij dat op die manier zult beredeneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve. Soort maar ik was onderhand aan het rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ik herken nu de autocorrect. Excuus! Ik begrijp het.
Leuke site: www.damnyouautocorrect.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amanda. Ik kan best mijn mening bijstellen. En als jij "verwacht" dat ik dat niet zal doen heb jij er dus geen vertrouwen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve. Die site is goed. Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik kan je verzekeren dat je ook hoogtevrees kunt hebben als je geen kontakt hebt met de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, zelfs als je in de lucht vliegt met een vlieger
Ja, in een luchtballon kan u geen hoogtevrees hebben omdat u niet rechtstreeks in contact staat met de grond. Hoogtevrees kan u alleen maar hebben als u rechtstreeks in contact staat met de grond. Zoals op een hoog gebouw bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja lekker betrouwbare bron, van een bedrijf dat ballonvaart verkoopt :P
Ik denk dat je als je boven zit, je gelijk veilig op de grond wil komen dus lijkt mij geen goeie idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je aan je angst toe wil geven is het niet aan te raden natuurlijk.

zelf scheet ik al 7 kleuren als ik soep eet uit een diep bord want heb ook hoogtevrees, maar eigenwijs als ik ben stap ik wel altijd een reuzenrad in als ik de kans krijg.

gewoon omdat ik er niet aan toe wil geven, en ik moet zeggen dat het hierdoor wel minder wordt. weekje slagharen doet in ieder geval wonderen!
prettig en op mijn gemak voel ik me niet als ik hoog zit ergens, maar als je de angst aan wil pakken zit er maar 1 ding op.... confrontatie!!!!

nu een een ballonvaart misschien niet het meest handige om mee te beginnen. het mandje gaat eerst op zijn kant, de brander maakt een enorm kabaal, de landing zorg ervoor dat het mandje een klein stukje over de grond schuift. als ik jou was zou ik het eerst op een andere manier proberen voor je deze stap maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ballonvaart is juist iets om van je angst af te komen.
In een hete luchtballon heb je absoluut geen hoogtevrees
En hoe komt dat nu ?
Als je een gebouw beklimt of vuurtoren bv. dan kun je boven over de rand naar beneden kijken ,maar je hebt contact met de aarde zelf via dat gebouw of toren.
Sta je in een mand van een luchtballon ben je los van de aarde en dan heb je gegarandeerd geen last van hoogtevrees.
Het is net zoiets als zeeziek worden , dit hoeft helemaal niet voor te komen als je 1 oog dicht plakt
De hersenen kunnen de registratie van de golven die alle kanten uit gaan niet goed onder controle krijgen en daardoor wordt de mens ziek, doe je 1 oog dicht plakken heeft men absoluut geen last van ziek worden.
Voor ons allemaal bijzonder vreemd maar het schijnt toch echt er invloed op te hebben op beide zaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het deel van het contact met de aarde gaat vaak, maar niet altijd op.
Het verhaal over ziek worden (hoogtevrees hoeft helemaal niets te maken te hebben met ziek worden) en golven die alle kanten op gaan is gewoon wartaal. Daarom -1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK schrijf ook nergens dat je ziek wordt van hoogtevrees.
Ik schrijf : "dat het net zo iets is als zeeziekte "
U leest niet goed.
U hoeft het ook niet aan te nemen van mij, maar ik ken wel ballonvaarders die juist mensen met erge hoogtevreesangsten mee in een luchtballon nemen en die dan zelf constateren dat zij niet 1 minuut last hebben gehad van hoogtevrees.
Mijn man heeft zeer veel last van hoogtevrees ,maar toen hij in 2009 mee de ballon in stapte bij de bewuste hoogtevrees ballonvaarder heeft hij echt nergens last van gehad terwijl hij al angstig wordt als hij op een stoel moet staan
Deze ballonvaarder maakt zelfs reclame ermee dat hoogtevrees niet voorkomt in een luchtballon En het voorbeeld wat ik aanhaalde dat zoiets als zeeziekte , je er geen last van krijgt als men 1 oog afplakt.
Ook dit kunt u onzin vinden, maar doordat ik heel veel zeevissers hebt meegemaakt tijdens mijn werk die dit allemaal bevestigden, als zij een nieuwe visser aan boord hadden dat zij altijd zeiden , als je misselijk wordt doe dan een lapje of pleister over 1 oog en je zult merken dat je niet misselijk zal worden Dus ja, als mensen het zelf beweren dat het helpt of dat zij geen last van hoogtevrees krijgen in een ballon kan ik het verhaal niet mooier maken dan dat het is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks het feit dat ik het zeer waardeer dat u vousvoyeert (geheel onnodig overigens), moet ik u er toch op attent maken dat het feit dat u hoogtevrees vergelijkt met zeeziekte, insinueert dat je men van hoogtevrees dus ziek (misselijk) wordt. Dat is niet zo.
Hoogtevrees heeft zelfs helemaal niets te maken met zeeziekte. Zeeziekte heeft te maken met beweging en het evenwichtsorgaan. Hoogtevrees is een psychologische angst. Deze komt dus voort uit een idee in de psyche van het slachtoffer, niet uit diens fysiologie (evenwichtsorgaan). Inderdaad, een oog afplakken kan helpen tegen bewegingsziekte, omdat je je dan beter kan richten op andere manieren van zich oriënteren. Een oog afplakken zou echter niets uithalen tegen de angst voor wat dan ook.
Al zou beide ogen afplakken heel goed kunnen helpen tegen hoogtes ;) Kortom, mijn opvatting over uw antwoord, en de daarbij behorende min, blijven ongewijzigd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"dat je men van hoogtevrees dus ziek wordt" = "dat men van hoogtevrees ziek wordt"
"al zou beide ogen afplakken heel goed kunnen helpen tegen hoogtes" = "al zou beiden ogen afplakken heel goed kunnen helpen tegen hoogtevrees"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, beiden ogen wel ja!! een mens maakt zichzelf bang, dat ten eerste, en natuurlijk zijn er dingen die een bijdrage hierin doen. mensen met vliegangst zijn ook echt niet bang om te vliegen (wie dit beweert is niet wijs, men is namelijk bang om neer te storten!!) hier in het park gaan in deze maanden weer een zooi van die XXL ballonnetje de licht in. stel nu dat je het al niet ziet zitten. dat lawaai, een schommelende ballon die toch echt wel imposant is hoor, ook als ie nog op zijn kantje ligt!
de kl#te herrie van de branders (heb je een vuurtje?) en het gesjor aan de touwen. het zijn wel dingen die KUNNEN bijdragen in het opbouwen van de spanning en waardoor je toch wat minder graag in het mandje stapt dan je had gedacht. daarbij zijn die dingen gewoon niet te besturen. iets wat ook niet iedereen even prettig vind (omhoog en omlaag, daarmee heb je het gehad)
is iemand in staat om maling aan zijn angst te hebben (daar ben ik er een van) is het een prima manier, maar zit iemand ook maar iets in twijfel..... nope dan moet je het gewoon niet doen. ik zou bv wel in een ballon stappen (niet geheel ontspannen) maar waarschijnlijk nooit parachute gaan springen. boven in een reuzenrad is het best leuk (uitzich om me heen, niet naar beneden) maar bungeejumpen gaat me ook weer te ver. ieder moet dit voor zichzelf bepalen denk ik. je hebt met angst niets aan pleistertjes op 1 of 2 ogen. theorie maakt geen hol uit als er angst is. het zit gewoon tussen de oren, meer is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jOve , en toch maakt u een lees foutje, ik schrijf nergens dat je van hoogtevrees ziek wordt wat ik wel schrijf is dit: " Het is net zoiets als zeeziek worden "
Het is net zo iets , wil niet zeggen dat het gelijk is Ik doelde eigenlijk ook meer het feit van het verschil van ballon en zeeziektie Normaal krijgt iemand hoogtevrees als ze iets omhoog klimmen , maar m.i. en mensen die ik ken en het ervaren hebben , zeggen juist dat zij in een ballon nergens last van hadden , wat zou komen doordat je geen kontact met de aarde maakt . En daarom gebruikte ik nog zo'n apart voorbeeld wat we zelf haast niet kunnen voorstellen , maar het schijnt toch te werken en dat is het verhaaltje met 1 oog afplakken als men gaat zee vissen bv. Het zijn 2 op zich zelf staande verhaaltjes die niets met elkaar te maken hebben maar toch beide een verklaring afgeven waarom mee geen last heeft van beide narigheden
Als hoogtevrees heb en wild dit doen lijk mijn niet verstandig want als uit me zelf sprak ik heb zelf hoogtevrees en ben paar terug met auto naar Marokko geweest daar het rif gebergte in en dat was hoog en stijl .
Ik kan zeggen ik werd er helemaal niet goed duizelige hartklopping en al zelf dat helemaal in elkaar zakt in de auto en flauw was gezakt .En dan is ballon nog hoger .
doe dan als wild doen met goede begeleiding erbij die kan helpen en ondersteunen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een ballon lijkt me toch minder eng dan die enge gebergte waar je ook nog een tegelligger kan verwachten die misschien wat aan de brede kant is (zal je net zien dat je aan de kant van de afgrond rijdt) heb ook hoogtevrees, maar niet meer zo heel heftig, als ben ik nog steeds geen held op grote hoogtes :)
stukje bij beetje je grens verleggen, en niets forceren lijkt voor mij de oplossing te zijn.
Hoi,
Je zou het langzamerhand kunnen opbouwen.
Eerst zou je kunnen beginnen met het klimmen op een ladder:stééds een trede hoger,totdat je eraan gewend bent.

Dan b.v. een hoog gebouw ingaan(b.v. een kerktoren ofzo) en dan op het balkon of zoiets staan.

Vervolgens b.v. naar de Euromast in Rotterdam,op het dakterras gaan staan,bij de railing en over de rand turen.

Kijk of je het kan wennen.
Zo ja,ga dan verder met experimenteren en oefenen tegen je hoogtevrees,ok?

Op den duur krijg je gewenning volgens mij en groei je over je angst heen..

Dan ben je misschien in staat om ook een ballontocht te maken..

Succes. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je heel langzaam opstijgt en dus gedoseerd je contact met de aarde verliest kan het juist een prettige methode zijn om van je angst af te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf ook hoogtevrees en heb dit dus een keer gedaan. omdat ik niet kinderachtig wilde doen tegenover vrienden.
Nooit meer dus, ik was doodsbang en blij toen ik weer op de grond stond. Misschien ligt het aan hoe erg je hoogtevrees is, maar als je niet op de hoogste trede van een ladder durft te staan (zoals ik) zou ik het dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wiki maakt verschil tussen twee soorten hoogtevrees.
"Er kan onderscheid worden gemaakt tussen verschillende soorten hoogtevrees.
Cognitieve hoogtevrees wordt veroorzaakt door angstgedachten die gerelateerd zijn aan angst om te (kunnen) springen of angst dat een constructie niet sterk genoeg is.
Pure optische hoogtevrees kan al achter glas (zonder echte bijgedachten) paniek geven, wanneer men op een etage van een flat verkeert."
Ik denk dat de meeste mensen met hoogtevrees van de eerste soort zijn. Over de rand kijken en helemaal wee in je maag worden van de hoogte. Ik heb voor mezelf niet het idee dat het verschil maakt of je contact hebt met de grond of dat je in de lucht zweeft. En uiteindelijk sta je toch op een soort grond (de mand) dus je zult toch bang zijn dat je er door zult zakken of dat je over de rand gaat of gewoon ben je bang voor de diepte.
Je zou eens een goede ballonvaarder kunnen raadplegen of hij wel eens mensen met hoogtevrees in de mand heeft gehad en hoe dat ging. Dan hoor je meer ervaringsverhalen.
Ik durf in ieder geval niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk van wel. Je komt van je angsten af door ze onder ogen te komen. Mooie kans dus. ^^