Genen lijken veel op mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat die zich makkelijk vermenigvuldigen, goedkoop zijn en snel volwassen. En ze zijn niet gevaarlijk in de omgang.
Daarnaast delen "man en muis" 80 procent van de genen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze ondanks hun genetische gelijkenis met mensen nog niet hebben geleerd te protesteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel maar, stel dat hyena's nog meer op de mens zouden lijken (zit wat in) dan zouden het geen fijne proefdieren zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha,, zit zeker wat in, maar daar wagen we ons niet aan, wijzelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor mensen niet protesteren wanneer ze de op dieren geteste producten en medicijnen gebruiken. Lekker makkelijk vanuit je woonkamer de moraliteit aansturen. Sommige dingen veranderen ook nooit.
Muizen worden het vaakst gebruikt in proeven. Dit komt
omdat de muis makkelijk te huisvesten en te verzorgen is.
Bovendien planten ze zich snel voort, zo heeft een
onderzoeker snel veel dieren tot zijn beschikking en kunnen
muizen met een bepaald probleem snel gefokt worden. Zo
worden er muizen gefokt met galproblemen, vetzucht of
spontane hoornvliesdegeneratie. Daarbij komt nog dat muizen
als proefdier het goedkoopst zijn en gemakkelijk genetisch te
manipuleren.
Muizen worden vooral gebruikt voor de ontwikkeling van
geneesmethodes, bijvoorbeeld van diabetes en
verouderingsziekten. Ook speelt de muis in kankeronderzoek
een grote rol bijvoorbeeld.
Het afweersysteem van de muis is vergelijkbaar met
dat van de mens, waardoor dit zoogdiertje als model
kan dienen voor onderzoek naar potentiële
geneesmiddelen, om de giftigheid ervan te bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de volledigheid: Daar komt bij dat, in elk geval in de Nederlandse wetgeving, medicijnen en cosmetica pas de markt op mogen na te zijn getest op mensen, en pas op mensen getest mogen worden na te zijn getest op dieren. Zoals de wet nu bestaat, moet met dus sowieso aan dierproeven doen, of de medische ontwikkelingen tegenhouden.
Worden uitvindigen meestal getest op muizen? Je bedoelt waarschijnlijk uitvindingen op het medische vlak! Er worden veel uitvindingen gedaan waar geen muis bij getest wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er dan minder gaten in de kaas komen...