hoe komt het dat de prik in de cola verdwijnt als het in de koelkast staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Cola bevat koolzuurgas dat de prik geeft.
Als de temperatuur van water in de buurt van het vriespunt komt kan het minder opgeloste CO2 in het water blijven, het gaat in de fles boven de vloeistof zitten.
Als je de fles direct koud opent zal het koolzuurgas niet meer in de cola oplossen, maar ontsnappen.
Je kunt meer koolzuur in de cola behouden als je de thermostaat van de koelkast iets hoger instelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat kan helpen is de fles op z'n kop in de koelkast zetten! De koolzuur kan dan niet via de dop ontsnappen. En toevallig kreeg ik gisteren de tip om een theelepeltje in de fles te zetten. Met t steeltje omlaag in de opening hangen, uiteraard zonder dop! Ik heb deze tip zelf nog niet geprobeerd, maar ben t wel van plan.