Waarom heet het "haarborstel" en geen "harenborstel"?

Je borstelt niet één haar maar meerdere haren tegelijkertijd. Daarom zou harenborstel beter passen bij dat object dan haarborstel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een haren borstel is een borstel waarmee je de haren van b.v. een kat of hond uit je tapijt verwijderd. En je zegt ook, "mijn haar zit goed" en niet "mijn haren zitten goed"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lang geleden zijn hieover afspraken gemaakt. Het feit dat het zo heet heeft waarscheinlijk te maken met dat je ook zegt: wat heb je mooi haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft gewoon te maken met eigenaardigheden van de Nederlandse taal. Waarom is het 'boekenkast' en 'boekhandel'? Zo zijn er legio voorbeelden te noemen.