Dat komt tegenwoordig niet zo vaak meer voor hoor: waarschijnlijk heb jij nog amalgaamvullingen in plaats van composiet.

Amalgaam is een mengsel van vijf metalen: koper, kwik, tin, zilver en zink. Deze vullingen zijn galvanisch. Ze werken als een batterij, met spanningen tot 1 volt en produceren dus kleine stroompjes.

Dat werkt heel simpel, twee verschillende metalen vormen een batterij en aangezien er verschillende metalen in je mond kunnen zitten, kun je op die manier batterijwerking krijgen. Dat gebeurt ook met verschillende amalgaam legeringen, want er zijn verschillende typen amalgaam van meerdere fabrikanten op de markt.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je metalen vullingen hebt dan vormt het aluminium tezamen met de amalgaamvulling een soort van batterij als het aluminium de vulling raakt.
Het is een soort van accu met jouw speeksel als accuzuur.
De stroom die gaat lopen wordt door de vulling vrijwel direct aan het zenuwuiteinde in de gevulde kies doorgegeven.