Waarom kleeft kauwgom niet aan tanden, maar wel aan een kunstgebit ?

Graag een onderbouwd antwoord ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik vond ergens het antwoord op de vraag waarom kauwgom wel aan een beugel plakt en niet aan de tanden. Dat lijkt me bijna hetzelfde antwoord als wat op bovenstaande vraag gegeven zal worden:

'Anne Karsten bij Nickelodeon op 1 maart 2008
Op zaterdag 1 maart was Anne Karsten als orthodontist-deskundige te gast in het jeugdprogramma Supernick van Nickelodeon! Zij heeft daar de prangende vraag van een kijker beantwoord: "waarom plakt kauwgom niet aan je tanden en wel aan je beugel?". En voor wie haar leuke optreden heeft gemist volgt hier het antwoord: door het speciale oppervlak van tandglazuur zit er altijd een vochtig laagje op je gebit waardoor voedsel en dus ook kauwgom niet vastplakt aan je kiezen en je dus goed kunt kauwen. Een beugel heeft dat niet want die is van metaal, en soms is dat ook best handig. Als je nou in het weekend eens een keer last hebt van een los draadje en je hebt geen was in huis, dan zou je dat tijdelijk met kauwgom af kunnen plakken, handig toch?!'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door glazuur ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch geen onderbouwd antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zelfs een vragend antwoord. Ps. Toch geen min van mij hoor.
kauwgom kleeft wel dégelijk ook aan je tanden. Alleen als je een normaal gezond gebit hebt, dat goed vast zit in je kaak, merk je daar niks van. Dan komt het mooi weer los als je je kaken van elkaar doet.

Als kind heb je misschien wel eens meegemaakt dat een wisseltandje in de kauwgom (of een dropje, of een toffee) bleef hangen ? Dan is de verbinding met de kaak niet sterk genoeg meer, en merk je het 'plak-effect'.

De meeste (ouderwetse ?) kunstgebitten zitten 'los' in de mond, met een soort kleefpasta / stickers aan het tandvlees vast. Dat spul kleeft blijkbaar net niet goed genoeg om sterker te zijn dan kauwgom en ander plakkerig eten, zodat je gebit mooi aan elkaar blijft plakken en loslaat van de kaak. Naarmate men langer een gebit heeft, slinkt de kaak ook een beetje, zodat het wat minder goed gaat passen en het effect nog groter wordt.
Met een (modern ?) gebit dat in schroeven in de kaak geklikt wordt, is het effect al veel minder.