Hebben er echt echte heksen bestaan?

En wat konden hun dan wat een normaal mens niet kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

In delen van Afrika is het geloof in heksen nog wijdverbreid. Al worden daar ook vaak mannen als heks beschouwd.

In Europa werden vooral vrouwen als heks beschouwd. Vaak waren dat wat oudere vrouwen, met veel levenservaring. Ze wisten veel van kruiden en hoe ze mensen met natuurlijke middelen konden genezen. En ze wisten raad met het wonder van de geboorte van babies.

Dat vonden mannelijke dokters en priesters maar niks.
De dokters vonden dat zij alles beter wisten. En de priesters hadden liever dat mensen bang waren voor de natuur, in plaats van er op te vertrouwen. Dan zouden de mensen veel bidden en geld aan de kerk geven.
Daarom hebben ze de heksen beschuldigd van dingen als het vergiftigen van mensen en het doodmaken van babies.

Het is niet toevallig dat de vervolging van heksen samenloopt met de toenemende invloed van de medische wetenschap en de bedreiging van de kerk door de reformatie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Iets er van is onze taal blijven hangen. Een vrouw die helpt bij de geboorte van babies wordt een vroedvrouw genoemd. Dat komt van vroede=wijze vrouw. Een soort heks dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

In mijn inzicht niet,ze werden volgens mij heks genoemd,omdat ze vaak enorm veel kennis over de natuur hadden,een soort homeopathie,die werdt in vroeger tijden niet begrepen door vele mensen.
en als er dan eens een keer een oogst verloren ging,of er brak een ziekte uit,dan moest er iemand de schuld hebben.omdat het in die tijd vaak onverklaarbaar was waarom het gebeurde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn mening waren dat mensen die net zoals in deze tijd paranormale gavens bezaten.Kijk bv naar Nostradames ,hij moest alles in code s opschrijven anders was hij op de brandstapel gekomen.
Ja ,in die zin hebben er echte heksen bestaan alleen heette het toen anders dan nu.Nu ben je paranormaal begaafd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het over heksen die op bezemstelen konden vliegen hebt, nee, dat type heks heeft nog nooit bestaan. Men heeft daar zelfs 'wetenschappelijke' testen voor ontworpen. Dergelijke heksen moesten namelijk niets wegen. Dus gooide men de heks met een gewicht in het water. Verzoop ze, dan was ze geen heks. Kwam ze boven drijven, dan was ze wel heks. Er zijn op die manier heel wat onschuldige vrouwen verzopen en er is er geen eentje naar boven komen drijven. Toen bedacht men dat ze die vermeende heksen natuurlijk ook gewoon op een weegschaal konden zetten, de heksenwaag was geboren. En ook toen bleek iedere vrouw een bepaald gewicht te hebben. Er bestonden vroeger natuurlijk wel lelijke kruidenvrouwtjes die alles van gif en natuurlijke geneesmiddelen afwisten. Maar die konden niet rondvliegen op bezemstelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echte heksen bestaan wel. Ze doen bv. Zwarte magic oftewel tovenarij. Dus degene die dat wil laten doen. Betaald eerst de heks. En dan doet de het toverenarij wat de klant wilt. Er zijn veel verschillen toverenarije. Bv ik noem er eentje op het varken toverenarij. Bv de klant wil bv 2 getrouwde mensen die heel veel van mekaar houden. Wil dat die 2 mensen mekaar als een varken zien. Dus dat ze elke dag ruzie maken bv dat mekaar uitschelden ja noem maar op en dat met een scheiding afloopt bv. Dus zo'n toverenarij heb je bv. En dat laten doen kost heel duur. Hoe dat inelkaar zit is dat heks contact opneemd met duivel. Of te wel satan. Maar je kan dat toverenarij ook laten annuleeren door een imam of priester {geestelijke zielzorger} en dat kost ook hoop geld in ons land dan. Turkey
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Word dit je dan niet gewoon aangepraat om geld uit je zak te kloppen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben eigenlijk iets vergeten bij te schrijven. Ik had over varkens toverenarij. Dus de heks wil een stukje varkensvlees ofte wel een stukje varkenshuid d8 ik. En dan huid getoverenarijd door de heks of hoe dat ook genoemd word. En de klant neemt dat huid mee en gooid in de tuin van die gene die ze hekel aan heeft i.d.v de tuin van die 2 mensen. En dan afwachten. Het werkt gewoon meestal. Ik lul niet uit me nek echt. Ik vertel wat ik gezien en gehoort hebt. En in de heilige boeken zoals bijbel of de koran. Staat ingeschreven dat toverenarij bestaat. En degene die daar mee zich bezig houd, is geen mens meer maar de slaaf van duivel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 dingen 1. ik vat het toch echt als een beledeging op als je me een slaaf van de duivel noemt. 2. het is nooit bewezen 3 dutchbright heeft erg gelijk (maar je kan niet op een reactie een +je plaatsen dus denk die er maar bij)
echte heksen betsaan nog steeds, als je met je vraag bedoelt of die occulte krachten bezaten/bezitten, is de eerste vraag of je in occultisme gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja. heksen? die met hun stokje zwaaien en je in een kikker veranderen? niemand bezit magische krachten anders is die persoon nu al miljonair
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menno bedoelt een bitch of een lelijke vrouw. Bijvoorbeeld die vrouwen van de PvdA zou je met recht heksen kunnen noemen.
Natuurlijk bestaan heksen! Samen met kabouters,trollen ,zandmannetjes enz.Als je 's nacht bij heldere maan om exact 7 minuten en 23 sec, over 2 naar de hemel kijkt,kun je ze zien vliegen! Dus vroeger waren ze er ook al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Getuige de heksenvervolging hebben ze bestaan, ja.

Men geloofde destijds in magie, een bovennatuurlijke manier om mensen te genezen. Dat lukte uiteraard niet aaltijd, dus dan moest er wel sprake zijn van "zwarte magie", namelijk iemand die juist mensen ziek maakte in plaats van genas. Er werd een zondebok gezocht. Een oud, lelijk, allenstaand en sociaal geisoleerd vrouwtje met een kruidetuintje is in daat geval een geloofwaardige prooi.

Kortom, juridisch hebben ze bestaan, maar het was natuurlijk allemaal gestoeld op bijgeloof om nare gebeurtenissen te kunnen toewijzen.

Tegenwoordig bestaan er wel degelijk heksen. Neem bijvoorbeeld de schrijfster en ex-model Susan Smit. Ze zien er toch wel wat beter uit dan vroeger :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen waren minderwwardig en men wilde vooral van oude vrouwen af. Dus noem ze heks, en je bent er vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best een lekker heks hierboven :-))
Ja, maar ze zijn gelukkig allemaal verbrand. Het was doodeng al die heksen. Met name Roermond was een broeinest.
Er zijn in september 1613 64 heksen alleen al uit Roermond verbrand.

"Daar woonde een van de overste tooveresse binnen de stad van Roermond, genaamd Tryntje van Zittert, die had een dochter omtrend 12 jaar oud, die ze mede in de duivelse leer deed oefenen, zo dat ze die "volcomelicken" kon. Dit dochtertje liep nog dagelijks met de kinderen op straat te spelen, en begon op het laatst ook enige van haar kunsten onder de kinderen te doen. Te weten: Het spoot uit haar mond geld, garen, lint, spelden, naalden spijkers, stenen, koper en kwaet ijzer, zodat de andere kinderen zeer nieuwsgierig toekeken, en riepen hun ouders om dit wonder te zien, die ook met grote verwondering deze kunsten bekeken. Waaronder, alsof God dit wilde hebben, er een van de Magistraat was, die achterdochtig werd en het de Officier aandiende, die niet lang wachtte. Hij nam het meisje gevangen en bracht het voor de Raad, waar zij de zelfde kunsten deed. De Magistraat vroeg haar wie haar zulks geleerd had. Zij antwoorde: "Daar stond een man met een rood mutsje van rood fluweel op zijn hoofd, die wees met zijn vinger op zijn mond dat hij zwijgen zou. En dat was de Duivel."
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben heel beniewd wat 'kwaet ijzer' was. Tjee, wat had die meid veel in haar mond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal wel nooit begrijpen waarom je iemand die geld uitspuugt zou willen verbranden...
AWM
14 jaar geleden
Ja, en ik vind het diep triest. Zo een getalenteerd meisje, de Hans Kazan avant la lettre, doet leuke trucjes op straat en wordt vervolgens verbrand.
Alhoewel, ik moet eerlijk zeggen dat ik die neiging ook wel eens in me voel opkomen als ik Kazan zie ;)
Ja, heksen hebben echt bestaan; sterker, ze bestaan nog steeds.
Een heks is iemand die gelooft in wicca. Dit is een oude natuurreligie gebaseerd op de kracht van de natuur en het goede in de mens.
Door de intresse in de natuur hebben heksen nog heel veel kennis van kruiden; b.v. als geneesmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de goede orde: heksen hebben nooit bestaan voor ze weden uitgevonden door de heilige inquisitie. He3t was een truc om van oude vrouwen, die sowieso minderwaardig waren, af te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk bestaan er heksen. Heksen zijn mensen die geloven in de natuurreligie. Ze houden zich bezig met geneeswijzen op natuurlijke wijzen en weten enorm veel van de werking van kruiden.

Het is ongelofelijk dat er nog zoveel mensen zijn die niet weten wat heks echt betekent en zich door verhaaltjes laten leiden. Als je het niet begrijpt betekent dat nog niet dat het niet bestaat.

In de middeleeuwen werden veel vrouwen aangewezen als heks, niet alleen leijke oude kruidenvrouwtjes maar alle vrouwen van wie iemand zich in de gemeenschap wilde ontdoen.(vaak een geestelijk leider die zijn volgelingen opdracht gaf) Er werden vaak aanwijzingen gevonden dat zo'n vrouw een heks was volgens de destijds geldende normen. En dan werd zo'n vrouw gewogen en te licht bevonden en op de brandstapel gezet.
Vandaag de dag denken mensen echter meer voor zichzelf en veroordelen mensen niet meer voor wie of wat ze zijn, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heksen hebben bestaan en bestaan nog steeds.
Er zijn zelfs officiele verenigingen en sites van.
Het is echter wel belangrijk om te weten wat er verstaan wordt onder het begrip 'heks'!
Het zijn geen toverkollen die in de spinnensoep staan te roeren, maar mensen die op een bepaalde manier in het leven staan.
Zie bron voor meer info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In zekere zin ja...

In een tijd dat de meeste mensen nauwelijks wisten dat er nog een dorp bestond an de andere kant van het bos was het niet bijzonder moeilijk om indrukwekkend te zijn.

Het christendom in niet in 1 dag over Europa verspreid en in plattelands gebieden (zeker de meer afgelegen stukken) waren genoeg mensen die meer neigden naar oude (heidense) natuurgodsdiensten en genoeg kennis hadden uit overlevering van planten en kruiden om voor heks/tovenaar door te gaan (veel dingen uit zulke natuurgodsdiensten hadden waarschijnlijk een oorsprong in die kruidenkunde; men wist niet waarom het werkte, alleen DAT het werkte en dan krijg je al snel dat ergens een mystieke betekenis aan gaat hangen). En zulke verhalen zullen waarschijnlijk erg snel een eigen leven zijn gaan leiden. Uiteindelijk: hoe kan je immers een zieke genezen als je die ziekte niet zelf hebt veroorzaakt..... hoe weet je wat werkt en wat niet? Daar moest iets achter zitten. Zeker als je niet gestudeerd had (niet dat in die tijd een arts opleiding veel voorstelde maar als een gestudeerd iemand het niet weet dan al helemaal een boeren vrouw niet). Combineer dat met een kerk die het alleen recht op genezing wil en vrouwen als 2e-rangs mensen ziet en je hebt al snel heksen. En volgens de Bijbel mag je die niet tolereren (Ex 22:18).
Dat veel van de kennis van kruiden en hun werking misschien een goede onderbouwing had kwam bij niemand op. Nu vaak nog niet terwijl behoorlijk wat moderne geneesmiddelen daar ooit uit voortgekomen zijn en die kennis nu nog veel bij survival trainingen wordt geleerd.
En met die kennis kan je dan zeker zowel goede als slechte dingen doen. Noorse berzerkers waren zeer waaschijnlijk behoorlijk gedrogeerd zodat ze langer en fanatieker door vochten (dergelijke dingen schenen ook door de Zulu's te zijn gebruikt in hun gevechten tegen de Britten).

Het meeste overigens is pure onzin. Bijgeloof maakte nog het meeste uit (zie bv de jodenvervolging ten tijde van de zwarte dood). Als er iets slechts gebeurde bij gelovige mensen dan moest daar een kwade kracht achter zitten. En in een tijd dat sterke intelligente vrouwen (die in deze tijd zouden gaan studeren) niet werden getolereerd is een beetje pech een gemakkelijk excuus om van zo iemand af te komen. Zeker als zo iemand door gezond verstand te gebruiken dergelijk pech ontloopt.