Is er in het ISS geen luchtverplaatsing doordat de valversnelling even groot is als de centrifugale 'kracht'?

Normaal gesproken als je in een auto zit en je versneld gaat de lucht naar achteren, en ontstaat er dus een kleine luchtverplaatsing. Nu heeft het ISS dacht ik ook een constante versnelling, dus zou je daardoor verwachten dat in het ISS er ook luchtverplaatsing is. Ik denk dat dat niet zo is, omdat immers de snelheid van ISS vrij constant is. Maar is het correct om te zeggen dat de versnelling wegvalt tegen de centrifugale 'kracht' en er daardoor ook geen luchtverplaatsing is?

erotisi
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

De versnelling die het ISS ondervindt, is ten gevolge van de zwaartekracht.

Diezelfde zwaartekracht werkt ook op de lucht in het ISS.

Daardoor worden ISS en de lucht daarin precies evenveel versneld. Er zal dus geen luchtverplaatsing binnen het ISS optreden; dat zou slechts gebeuren wanneer het ISS een andere versnelling zou ondergaan dan de lucht in het ISS.

Toegevoegd na 2 minuten:

Het bovenstaande gaat ervan uit dat het ISS geen wrijving ondervindt met de restatmosfeer van de aarde. In werkelijkheid is die wrijving er natuurlijk wel, waardoor het ISS een net iets andere versnelling ondergaat dan de lucht binnen het ISS. Dit verschil is echter zo klein dat het onmerkbaar is.

Eens in de zoveel tijd worden de stuwraketjes van het ISS aangestoken om het ISS weer wat omhoog te duwen, ter compensatie van de wrijving met de restatmosfeer. Ik weet niet hoeveel stuwkracht die stuwraketjes hebben; eventueel zou op die momenten wel een geringe luchtverplaatsing kunnen optreden.

Cryofiel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
De oorzaak van versnelling is dus wel belangrijk. Toch dacht ik dat Einstein ooit zei dat er geen verschil merkbaar is tussen een raket die versnelt met 9,8 km en iemand die op aarde is. Maar blijkbaar is de versnelling van de raket wel te merken aan luchtverplaatsing? Of zie ik dat verkeerd?
Cryofiel
8 jaar geleden
Een raket die versnelt met 9,8 m/s² ondervindt een externe versnelling. In die raket zal een luchtverplaatsing plaatsvinden, die echter stopt zodra de lucht onderin de raket dichter is dan de lucht bovenin - net als op aarde gebeurt in de atmosfeer (de luchtdruk op aarde is hoger dan de luchtdruk hoog in de bergen). Het ISS is in vrije val. Het verschil is dat de versnellende raket "van buitenaf" wordt versneld zonder dat de lucht in de raket door dezelfde kracht wordt mee-versneld. Vergelijk de versnellende raket in de ruimte (doordat de astronaut op de motoren heeft aangezet) met een vallende raket (motor kapot, raket valt ongeremd terug naar de aarde). Beide ondergaan een versnelling van 9,8 m/s². In het eerste geval zal de astronaut gewicht voelen, in het tweede geval zal hij gewichtloos rondzweven (tot de raket de bodem raakt). In het eerste geval zal de lucht in de raket zich herverdelen en zal een luchtdrukverschil tussen bodem en plafond ontstaan. In het tweede geval zal geen luchtverplaatsing ontstaan en zal de luchtdruk overal in de raket gelijk zijn.
escape
8 jaar geleden
De astronauten slapen met ventilatoren gericht op ze. Door de gewichtsloosheid is de kans aanwezig dat er een CO2 bubbel ontstaat rond je hoofd met fatale gevolgen.
tinus1969
8 jaar geleden
@escape ROFLMAO
erotisi
8 jaar geleden
Op wiki staat: 'Hij stelde dat voor een waarnemer er geen manier bestaat om een verschil te meten tussen een gravitatiekracht in een stilstaand stelsel of een inertiaalkracht in een versnellend stelsel en dat dat onderscheid dus niet terecht is' Maar als je een ballon mee neemt in de versnellende raket met 9,8g krijgt die dus een schuine stand naar achteren, dan lijkt het niet te kloppen dat er geen manier bestaat om een verschil te zien?! @escape
Interessant probleem, nog niet aan gedacht
escape
8 jaar geleden
@Tinus: moet je daar om lachen? Het is serieus.
https://www.quora.com/Do-astronauts-on-the-ISS-need-to-sleep-with-a-fan-on-or-in-some-way-have-moving-air-around-them
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@erotisi
Jij schrijft: "Maar als je een ballon mee neemt in de versnellende raket met 9,8g krijgt die dus een schuine stand naar achteren" Maar dat moet naar vóren zijn !!!
(Lucht is zwaarder dan de ballon en zal met meer massa áchter de ballon gaan zitten waardoor de ballon naar voren gaat) Zie ook
http://www.dumpert.nl/mediabase/6594411/ee7d759b/leuk_ballon_experimentje.html
Cryofiel
8 jaar geleden
@erotisi, een gravitatiekracht in een stilstaand stelsel is wat je voelt als jij op aarde staat. Een inertiaalkracht in een versnellend stelsel is wat jij voelt als je in een raket staat die met 9,8 m/s² versnelt. Die twee situaties zijn inderdaad niet van elkaar te onderscheiden. In het ISS heb je het echter over een gravitatiekracht in een versnellend stelsel, waarbij de versnelling die het stelsel ondergaat gelijk is aan de gravitatiekracht. Dat is een andere situatie dan de voorgaande twee. Deze andere situatie is niet te onderscheiden van een stilstaand stelsel waarop geen gravitatiekracht werkt.
erotisi
8 jaar geleden
@ozewie
Dat ligt eraan wat voor gas er in die ballon zit: ook een leuk filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=y8mzDvpKzfY&feature=iv&src_vid=NblR01hHK6U&annotation_id=annotation_2968066189
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Erotisi
1) klopt
2) Er leiden meer wegen naar Trantor ;-)
Een auto is geen gesloten systeem. Want er gaat lucht aan de voorkant in en uit aan de achterkant.

ISS is wel geen gesloten systeem.

Nu versnelt de ISS niet, want de snelheid blijft constant. Ook is een evenwicht dus de krachten zijn met elkaar in balans. Om de ISS leefbaar te houden is een luchtverplaatsing en verversing nodig. De beweging van de bewoners en het in en uit ademen zorgt voor luchtverplaatsing.

Bij een baan correctie of aankoppelen van modules is er luchtverplaatsing. Dit is vergelijkbaar met het optrekken van een auto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar ook als een auto wel helemaal gesloten zou zijn en er geen lucht in of uit gaat, zal er luchtverplaatsing zijn. Althans, tenzij het effect in het filmpje toch door de buitenlucht wordt veroorzaakt: https://www.youtube.com/watch?v=y8mzDvpKzfY&feature=iv&src_vid=NblR01hHK6U&annotation_id=annotation_2968066189
Cryofiel
8 jaar geleden
Je schrijft dat het ISS niet versnelt omdat de snelheid constant is. Dat is echter onjuist. De snelheid is niet constant. Misschien wel qua grootte, maar niet qua richting. Dat betekent dat de snelheid continu verandert. Voor die snelheidsverandering is een versnelling nodig. Het ISS versnelt dus continu.