hoeveel ton fosfor is er op aarde?

Fosfor is een onderdeel uit DNA. Ik vroeg mij af hoeveel ton er beschikbaar is voor organismen. Dus het totaal in de lucht in water en ongeveer 100 meter diepte in de aarde. Dit is interessant om te bekijken of fosfor een (de) beperkende factor is van toename van biomassa.

Toegevoegd na 1 week:
Zelf mag je eigenlijk geen antwoord geven. Een echt goed antwoord heb ik niet gekregen en daarom zelf eens goed gezocht. ; Fosfor 5^17 ton in de aardkorst. Dit is bij lange na (nu) niet allemaal beschikbaar voor levende organismen. Daarnaast is de fosfor in de lucht en in het water niet meegenomen. De verhouding (Goldschmidt) van delen fosfor in de aardkorst t.o.v. zeewater is 1:8

Duidelijk is dat fosfor voor een maximale biomassa toename niet de beperkende factor vormt. In logische volgorde zijn dit J C S N -

http://www.dwc.knaw.nl/DL/publications/PU00017837.pdf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik vraag me af of hier een antwoord op te vinden is. Wel weet ik dat fosfor schaarser wordt als grondstof voor industriële processen. Tot slot: uiteraard is de hoeveelheid van het atoom fosfor al gelijk sinds het ontstaan vd aarde. Elementen ontstaan niet (zonder kern fusie/splitsing) alleen de verbinding waarin het zit kan bepalen of het geschikt is als nutriënt voor een organisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ken je wolframalpha? Een soort zoekmachine waarop je meer statistische, rekenkundige, getalsmatige zaken op kunt zoeken.
Als je zoekt op Phosphorus, krijg je o.a. een kopje "abundance". En dat houdt in: hoeveel voorkomend is het?
Maar daar staan alleen percentage's.
Waarom? Omdat je nu eenmaal niet meer kan meten dan: Als je een kubieke meter uit de grond haalt, hoeveel procent fosfor zit daar dan in? Crust abundance heet het in de tabel.
Hetzelfde geldt voor: hoeveel fosfor komt er gemiddeld voor in asteroïden.
Maar je kan ook uitrekenen hoeveel het voorkomt in het universum.
Alle elementen zijn indirect afgeleid via fusiereacties van waterstof, het basiselement. Hoe zwaarder het element, hoe vaker de kern ervan versmolten moet zijn met een ander atoom, dus hoe minder vaak het voorkomt.

Toegevoegd na 49 seconden:
En je vraag was natuurlijk: hoeveel ton.
Nou, als jij ergens kan vinden hoeveel ton aardkorst er is, dan kun je met deze info uitrekenen hoeveel ton fosfor er is.