Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is de standaard deviatie hoog bij een 7punts Likert schaal?

Ik heb onderzoek gedaan en moet nu uitleggen of ik het goed heb gedaan of niet. Ik wil hierbij de standaard deviatie gebruiken, maar ik kan nergens een regel vinden wanneer hij hoog of laag is bij een 7 punts Likert schaal.

Wel is 1 ongeveer gemiddeld bij een 5 punts Likert schaal.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt alleen spreken van een standaarddeviatie bij een normale verdeling. Je zult dus eerst moeten aantonen dat de verdeling normaal is.
Daarbij moet het aantal klassen gelijk zijn aan de wortel uit het aantal waarnemingen. Of omgekeerd, als je 7 klassen hebt moet je zeker 49 "waarnemingen" hebben.
Verder is je vraag onjuist.
Je kunt (misschien) een standaarddeviatie berekenen uit je "waarnemingen" en daar een conclusie aan verbinden, maar niet uitgaan van een standaarddeviatie die een bepaalde waarde moet hebben.

"Wel is 1 ongeveer gemiddeld bij een 5 punts Likert schaal."
Bij een schaal van 1 tot 5 is het gemiddelde 3, niet 5.

Met het bepalen van een standaarddeviatie kun je niet uitleggen of je het onderzoek goed hebt gedaan. De uitkomsten van de enquête zijn de uitkomsten van de enquete.
(Lees meer...)
Reddie
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding