waarvoor gebruiken mensen de getallen van fibonacci?

waar word het gebruikt?? niet met de konijnen of de natuur maar echt waar de berekening voor word gebruikt...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het laatst ergens gezien in een filmpje, weet alleen niet meer welke. Ik weet alleen nog wel dat in de natuur de getallenrij van Fibonacci vaak voorkomt, in bloemen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet wordt het niet echt 'gebruikt' ergens in, maar ik ben geen wiskundige. Wel kun je er het getal phi van afleiden, maar dat kan ook op een andere manier. Interessante vraag, ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmmm. Komt bekend voor, dit huiswerk!

Het beste antwoord

Krom gezegd maar volgens mij gebruiken we het voor hetzelfde waardoor we het hebben ontdekt.

Ik denk dat de reeks is ontwikkeld als antwoord op de patronen die in de natuur werden waargenomen, zoals de bloemen schikking en die fibonacci spiraal zie ook de eerste link.

Het is dus niet zo dat iemand een reeks heeft bedacht en dat daar vervolgens toepassingen bij werden gezocht.

De reeks verklaart een heleboel verhoudingen om ons heen en daar passen we hem volgens mij in toe.

Dus in ontwerpen van gebouwen maar bijv ook tuinen ed wordt gebruik gemaakt van de symmetrie die erin zit.

Maar ik vond ook een link waar het in filosofische theorieën wordt gebruikt als belangrijk onderdeel.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De fibonacci reeks wordt ook gebruikt in 'stochastic' grafieken om bijvoorbeeld trends in beurskoeren beter inzichtelijk te maken.... TradeStation is bijvoorbeeld zo'n softwarepakket die dat doet.(en best goed mag ik zeggen :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt (ook) gebruikt in de verhoudingen van schilderijen.