Is er iets bekend over onderzoek naar astrologie maar dan 'de andere kant op'?

In mijn beleving is het zo dat de wetenschap van astrologie de aanname doet dat de stand van sterren en planeten invloed zouden hebben op ons karakter en doen en laten.

Als je daar van uit gaat dan kun je natuurlijk een hele wetenschap vanaf en om deze aaname heenbouwen.

Als je echter niet de aanname doet maar de vraag stelt of sterren en planeten invloed hebben dan moet je als het ware teruggaan en onderzoeken of dit echt zo is en waar die invloed dan wel uit zou bestaan.

Ik ben eigenlijk nog nooit iets tegengekomen waar het onderwerp behandeld wordt (wat overigens en hopelijk) niet betekent dat er niets over geschreven is.

Iemand ideeen of verwijzingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
AWM
14 jaar geleden
In feite begin je je vraag al verkeerd door het woord 'wetenschap' en 'astrologie' in één zin te gebruiken.
Er kan geen wetenschap om de deze aanname worden gebouwd, want astrologie is een bijgeloof. Daar houdt de wetenschap zich verre van.

Het beste antwoord

Gelukkig zijn er tegenwoordig hier en daar op de wereld, en zelfs op sommige universiteiten, mensen bezig met een zoektocht naar de astrologische waarheid, met de hulp van moderne statistische technieken en apparatuur.

"Technisch" gezien bestaat er een mogelijkheid dat de planeten via de zonnewind en het aardmagnetisch veld onze pijnappelklier beïnvloeden. Op die manier zouden sommige astrologische beweringen (mits nog veel onderzoek) misschien kunnen verklaard worden

Toegevoegd na 1 uur:
ik wil aan het TWEEDE gedeelte van mijn antwoord even toevoegen dat er staat" misschien" " mogelijk" "zouden kunnen" dat betekent voor mij nog niet dat het waarheid is, maar dat er vanuit verschillende hoeken een verklaring wordt gezocht

En DAAR gaat de vraag toch over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De zin over de pijnappelklier staat op het internet, dus is het waar. Oh, nee, bij nader inzien:
De website waar het op staat is een crackpot-site, dus is het baarlijke nonsens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mathilde: grappig dat de pijnappelkleir erbij gehaald wordt. Die werd ooit gezien als overbrugging tussen het geheel stoffelijke lichaam en de geheel onstoffelijke geest. (Er was immers een verklaring nodig voor hoe iets geheel onstoffelijks iets geheel stoffelijks zou kunnen beïnvloeden.) Wat jouw bron even vergeet te melden: dit idee over de pijnappelklier is volledig achterhaald. Wat op die site staat, is een kwestie van klok, klepel, leggen van verbanden tussen dingen die niet alleen niet bestaan, maar zelfs áls ze zouden bestaan volgens de theorieën die er ooit over waren niets met elkaar te maken zouden hebben, tekstje op internet gooien met nietszeggende onzin, en dan maar wachten tot iemand het citeert op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Mathilde: je hebt de vraag inderdaad goed begrepen.
Het gaat hier niet over het al dan niet terecht bestaan van astrologie als wetenschap. Mijn vraag gaat er over of er ook onderzoek, en zo ja, welk onderzoek, er heeft plaatsgevonden op dit gebied.
En dat is een andere vraag of astrologie nu waar is of niet. Ik ben zelf ook sceptisch maar omdat ik me nu niet kan voorstellen dat astrologie bestaat of bestaansrecht heeft, wil dat nog niet zeggen dat het ook niet zo is. (overigens zegt het taalgebruik (quasi krachtermen) van mensen vaak meer over henzelf dan over hun kennis)

Andere antwoorden (4)

Ja hoor ; zo ongeveer alle astrologische claims en methodes zijn in het verleden (en niet eens alleen het allerrecentste verleden) onderzocht en te licht bevonden. Ook kun je zelf leuke testjes doen door mensen bijvoorbeeld het 'verkeerde' sterrenbeeld voor te spiegelen, allemaal mensen dezelfde uitslag te geven (groot succes !, zijn ook filmpjes over op Youtube) en een beetje nuchter na te denken (bijvoorbeeld over het verschillende aantal planeten dat in de geschiedenis van de astrologie bekend is).

Het enige dat enigszins invloed zou KUNNEN hebben op dat gebied, is wellicht het seizoen dat je geboren bent, maar zelfs dat is niet waterdicht. Wel uis het zo dat iemand die weet wat zijn sterrenbeeld is, in de regel een algemene beschrijving beter vind kloppen dan iemand die geen flauw benul heeft.

Zelf merk ik dat ongeveer 80 % van alle horoscopen, serieus of nivo damesbald, bij mij wel lijkt te kloppen. Van elk sterrenbeeld trouwens.

In de link een vermakelijk artikel over astrologie en wetenschap, maar hou wel even de bron in de gaten. Een megaknap staaltje draaikonterij. Veel plezier !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als astrologie een wetenschap is,dan is aardappelen schillen dat helemaal. Of glaasje draaien of (en nu kom ik op gevaarlijk terrein) religie. Je denkt toch niet serieus dat de stand van sterren of planeten invloed kan hebben op je leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom dan niet?
Allereerst: complimenten met je manier van denken! Er zijn niet veel mensen die inzien dat je, als je iets bouwt op aannames, goed moet kijken of die aannames wel gerechtvaardigd zijn.

Er is veel, heel veel, onderzoek gedaan naar de aannames van astrologie. Teveel om op te noemen. Maar elke keer was het resultaat negatief: er is geen enkel verband tussen de plaats van de planeet Mars tijdens je geboorte, en je latere levensloop, of je karakter. Er is ook geen enkel verband tussen de plaats van Mars op dit moment, en de gebeurtenissen die op dit moment plaatsvinden.

Er is geen manier bekend waarop die invloed er zou kunnen zijn.

Maar goed, dat hoeft niet alles te zeggen - misschien is die invloed er wel, maar dan op een manier die we nog niet kennen.

Als dat zo is, moet je toch in ieder geval die invloed kunnen zien. Maar die invloed zien we niet. Op geen enkele manier.

De enige twee hemellichamen die invloed hebben, zijn de zon en de maan. Verder helemaal niets.

In de wetenschap is de astrologie dus terzijde geschoven. Toch blijven de astrologen hun opmerkelijke beweringen doen.

In dat geval werkt het zo: degene die een opmerkelijke bewering doet, heeft als taak te laten zien dat die bewering ergens op is gestoeld.

Astrologen duiken elke keer weg voor die taak. Telkens weer zeggen ze dat die invloed heel groot en heel duidelijk is, maar dat ze die invloed toch niet kunnen laten zien.

Tja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat compliment is wederzijds. Een openminded benadering die ik altijd op prijs stel. Ik ben niet zo blij met mensen die zaken resoluut naar de prullenbak verwijzen omdat ze menen te WETEN dat bepaalde zaken onmogelijk zouden zijn. Ik ga uit van het principe: het niet kunnen leveren van bewijs is nog geen bewijs van het niet bestaan van bewijs.
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. Ik heb altijd geloofd in astrologie, maar ben de laatste tijd kritischer na gaan denken over dingen en gaan twijfelen.
Ik ben ook op zoek gegaan naar informatie en heb deze gevonden.
Ik heb op de site van stichting skepsis gekeken en daar heel veel informatie gevonden over astrologie.
Je kunt gewoon "www.skepsis.nl" intoetsen.
Daarna klik je op "skeptische artikelen".
En dan klik je in het donkere gedeelte helemaal links, bijna onderaan ''alle teksten" aan.
Je vind dan heel veel verhelderende artikelen die, zoals jouw vraag is, de andere kant opgaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Het heeft mij in ieder geval een heleboel duidelijk gemaakt.