Is de Kondratieff theorie baarlijke nonsens?

Mensen die geloven dat economie een exacte wetenschap is (quod non) komen vaak aanzetten met de Kondratieff theorie die zegt dat eens in de ongeveer 60 jaar een ongevenaarde economische crisis uitbreekt.

Maar de periode waarover een betrouwbare verzameling van economische gegevens beschikbaar is, is nog maar relatief kort (vanaf eind 19e eeuw). Dan zitten we nu in de 3e cyclus. Dat is toch veel te weinig om wetenschappelijke conclusies uit te kunnen trekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag !

Het beste antwoord

Economie is geen exacte wetenschap. De vraag is zelfs of je het een wetenschap kunt noem. De Kondratieff theorie is geen echte theorie, omdat hij niet getoest is, het is schelchts een onderstelling over toekomstig gedrag van de economie. Een soort vuistregel en daar zit de economische 'wetenschap' vol mee. Vaak zijn vuistregels erg hanig, omdat ze de ervaring van anderen weergeven. Ik vindt nog steeds dat het boek van Joel Dean (ik ben even vergeten hoe het heet, maar het is verkrijgbaar in de Universiteits bibliotheek van de UvA) veel heeft bijgedragen tot de succesvolle loopbaan als econoom, in ieder geval bij het kijken naar problemen die om een praktische en directe oplossing vroegen. Je moet natuurlijk wel blijven relativeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je naar een bepaalde markt bent gegaan en je portemonaie is gerold, dan zegt dat niet, dat je de volgende keer weer gerold wordt, maar je zal wel beter opletten. Dat is niet wetenschappelijk allemaal, maar wel praktisch. Zolang je maar weet dat niet iedere bezoeker van die markt een zakenroller is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig dat ik daar dertig jaar geleden al ruzie over had met de docent economie. Volgens mij was economie een variant van de massapsychologie en sociologie.
De docent zag het als een "echte" harde wetenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig dat ik veertig jaar geleden 'ruzie' met mijn studenten aan de HEAO Amsterdam had over dit soort onderwerpen. Naast Kondratieff, ook het feit dat het Mercantilisme wordt verworpen op basis van de uiterst dubieuze "Wet' van de comperatieve kostenverschillen. En die 'Wet' wordt nog steeds gehanteerd voor het formuleren van handelspolitiek. Economie is leuk, maar je moet het wel vergelijken met dierpsygologie of zo iets.

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de periode van registratie te kort zou zijn hoeft per definitie geen reden te zijn dat iets onbetrouwbaar is. Vooropgesteld DAT het een exacte wetenschap zou moeten zijn. Hoe vaak en binnen hoe veel tijd moet je je teen stoten voordat je er achter bent dat het pijn doet?
Misschien IS het wel een exacte wetenschap maar dan beheersen we die nog lang niet.

Als het allemaal goed gaat dan vallen economen over elkaar heen om voorspellingen te doen.
Als het echter slecht gaat is het steevast het antwoord dat ze zich niet aan voorspellingen (durven) wagen.

Als het zo'n exacte wetenschap zou zijn dan zou het toch niet uit maken of het goed of slecht gaat, toch........?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de dooie dood niet. Het is een gedragswetenschap, die tegen religie aan ligt. Naar mijn bescheiden mening dus uberhaupt geen wetenschap. Het is leuk om te studeren aan de Universiteit of zo, maar wetenschap leer je er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmmmm... beetje kort door de bocht naar mijn (bescheiden) mening.
Maar goed, waarom zou het (nog) geen exacte wetenschap (kunnen) zijn?
Nee geen nonsens. Alleen de meeste mensen zien de betekenis van de theorie niet goed.

Hij zegt namelijk iets over het VERLEDEN en dus NIET over de *toekomst*!

De theorie over het verleden is volkomen juist. Dat is al bewezen. Want geschiedenis.

Hem toepassen op de toekomst kan hele zinvolle waarschuwingen geven, zodat we niet steeds dezelfde fout hoeven te maken. Het is echter GEEN kristallen bol die exact voorspelt hoe het zal gaan gebeuren. Maar de kans bestaat wel.

Als hij weer eens uitkomt dan was het dus ook voor deze golf een juiste theorie,
en als hij *niet* uitkomt hebben we de waarschuwingen ter harte genomen...

Wijs de theorie dus NIET af zou ik zeggen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In wiki over Kondratieff lees ik dat het een omstreden theorie is onder wetenschappers en de lange cyclus niet alom is aanvaard.

Maar de golfbewegingen worden wel "waargenomen" dus het is toch goed dat wetenschappers dat proberen te verklaren? Daar zijn het toch wetenschappers voor? Men zoekt nog naar bewijzen en dat zal niet meevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt dat de golfbeweging is waargenomen, én dat er nog naar bewijzen wordt gezocht... Dat is een tegenspraak. Een waarneming ís een bewijs. Echter, elk willekeurig gedrag zal af en toe golfbewegingen vertonen. Zelfs bij een dobbelsteen zal je soms wat meer hoge ogen gooien, soms wat meer lage. Allemaal puur toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cycli zijn waargenomen, maar nog niet verklaard. Ik ben het met je eens dat ze veroorzaakt kunnen worden door toeval. Onderzoekers/wetenschappers proberen het gedrag te verklaren door samenhang met innovaties. Dat is nog niet bewezen. Overigens, ik lees het gewoon op wiki; blijkbaar interpreteren we het verschillend. Persoonlijk zou het me niet verwonderen dat menselijk gedrag en dus economie op langere termijn verklaarbare patronen heeft. Toeval of innovatie, whatever, het is niet bewezen. Maar wat is "exacte" wetenschap? 1+1=2 ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen waargenomen / bewezen aan de ene kant, en verklaard aan de andere kant, is heel wezenlijk. Het verschil wordt vaak verdoezeld om een drogredenering te kunnen opzetten. Dan wordt er weer eens beweerd dat de wetenschap alleen die dingen zou accepteren, die verklaard zijn. Da's baarlijke nonsens. Daar moet ik tegenin gaan. Het zou best kunnen dat de economie van zichzelf een golfbeweging maakt. Maar daar kunnen we nu nog niets over zeggen. Al is het alleen maar omdat er zoveel externe invloeden op de economie werken, die een economie-eigen golfbeweging zeer sterk beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarnemen is nog niet bewijzen. Het probleem is, dat men vele theorieen vormt op basis van waarnemingen. Dat zou je kunnen noemen: de koe in zijn kont kijken. De juiste weg is: een theorie opstellen door diep en diep na te denken en die theorie vervolgens toetsen aan de werkelijkheid. Daarom is 'de theorie' van Kondratieff veel te veel eer voor de goede man en geeft aan dat de Economische Wetenschap te kritiekloos is en daarom nauwelijks wetenschap kan worden genoemd. Economie ligt erg dicht tegen religie aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus het CPB is een religieuze instelling? Kom nou toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga het verhaal hier niet uitleggen (te weinig ruimte ;) maar wat denken jullie van de chaos-theorie binnen deze context?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@WimHeitingaRegina, waarnemen is wel bewijzen. Neem het voorbeeld van de hoornaars die, volgens eddijst, een bijenkorf zouden uitmoorden. Ik kon dat aanvankelijk niet geloven, omdat (tien)duizenden bijen één voor één zouden moeten worden vermoord. Enig zoekwerk leverde een paar video's op van, jawel, hoornaars die een bijenkorf uitmoorden. Inderdaad, door de bijen één voor één in stukken te bijten. Die video is een waarneming. Die waarneming is een bewijs dat hoornaars wel degelijk een bijenkorf kunnen uitmoorden. Dat bewijs heeft mij meteen overtuigd. Waarnemen is dus wel degelijk "bewijzen". Het is echter niet "verklaren". Wat betreft het opstellen van een theorie, daar zijn twee methoden voor. Je kunt inderdaad door diep nadenken een theorie opstellen en die toetsen aan de werkelijkheid. Het proces gaat echter sneller als je niet alleen die diep-nadenken-methode gebruikt, maar ook theorieën opstelt op basis van waarnemingen. Dan moet de theorie natuurlijk wel meer beschrijven dan alleen die waarneming.