Hoe kan het dat het ene water zich sneller verplaatst dan het andere?

Ik wist niet zo goed hoe ik deze vraag moest stellen, dus zal het wat beter proberen uit te leggen. Als je een beek ziet, dan gaat het water heel snel en vloeiend. Dan kijk je naar de zee, en dan lijkt het heel sloom en moeizaam te gaan. Hoe kan dat nou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als ik je vraag goed begrijp dan komt dat door de zwaartekracht. Een beek stroomt over het algemeen van ergens bovenin een berg naar beneden, de zee. Het 'valt' dus in principe.
De zee die 'valt' niet meer maar ligt stil, en wordt enkel bewogen door de wind, de draaiing van de aarde en de zwaartekracht van de maan (eb en vloed).
Toch kan schijn bedriegen hoor! Er zijn zéér sterke zeestromingen, en als je bijvoorbeeld naar Bretange gaat (FR) dan zul je zien dat het verschil tussen eb en vloed zo groot is dat de vloed sneller op komt dan een paard rennen kan! Al komt dat ook omdat het strand niet zo sterk afloopt. Maar een horizontale stroming (zee) valt minder op dan een verticale stroming (beek). Het kan namelijk voorkomen dat de wind de toplaag naar het oosten blaast en dat de laag daaronder, het grootste gedeelte van de zee dus, naar het oosten stroomt... Je ziet de zeestroming dus ook minder goed doordat het horizontaal ligt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Water stroomt sneller als het hoogteverschil waartussen dat water stroomt groter is. Bij de beek is er een groter hoogteverschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met een gezichtsbedrog.
Een beekje heeft oevers waar het langsstroomt, je ziet de stenen of planten onder water en ten opzichte van deze vaste punten kan je zien hoe hard het water stroomt.
Bij opkomend of afgaand water stroomt ook de zee erg hard, maar niet in de branding langs de kant en wat verder in zee, heb je geen vaste punten waarlangs je het water ziet stromen, maar ga je een lange pier op, ver het water in, dan zal je zien dat het aan het eind van die pier erg hard kan stromen, dat komt omdat je dan weer een vast punt ziet waarlangs het water stroomt.
Iemand die aan zeevissen doet, weet wel hoe hard het water soms kan stromen.