welk waterdiertje eet de tubifex?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Ivana
9 jaar geleden
Dit is voer voor tropische vissen. Je kunt het kopen bij een aquariumzaak, maar het moet wel in stromend water staan (druppelende kraan) anders gaat tubifex dood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vader gooide ze altijd in het tropisch aquarium. Heerlij kvonden de vissen dat.

Antwoorden (4)

Vissen eten deze rode slingerwormpjes.

Toegevoegd na 5 minuten:
En salamanders eten ze graag.
Door de ronde vorm kan tubifex makkelijk tussen kiezelstenen leven, en kruipt daar in weg als die kans er is. Salamanders zijn
in staat ze te ruiken en met behulp van hun poten uit te graven.
Amadea
9 jaar geleden
De kikkervisjes van de groene kikker zijn er gek op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Tubifex.
Deze roodachtige wormen, 1-6 cm lang, leven in grote massa’s in de bodem van sterk vervuilde wateren. Daar ze altijd in de aquariumwinkel te koop zijn, zullen maar weinig mensen ze zelf gaan vangen. Ze vormen een goed voedsel, mits met mate gevoerd vanwege het hoge eiwitgehalte. Ook moet men geen grote hoeveelheden in de bak strooien, daar eenmaal in de grond gekropen tubifex er zelden geheel door vissen kunnen worden uitgetrokken, waarna de restanten in de bodem tot bederf overgaan. Zowel gekochte als gevangen tubifex moet zorgvuldig gereinigd worden. Tubifex bewaart men in een ondiepe schaal onder stromend water, de waterspiegel moet zo hoog komen dat de tubifex net aan onder water staat. De kluit moet regelmatig worden gekeerd om dode wormen weg te laten spoelen. "

Wij gingen ze vroeger vaak zelf scheppen in vervuilde rivieren op plaatsen waar een zuiver zijriviertje uitmondde met zuurstofrijk water. Ook krioelde het daar van de verre-de-vase (muggenlarven).
We visten daar wedstrijden mee als het toegelaten was, brasem is daar gek op. Verse tubifex stinkt naar een rioolputje.
Bijna alle waterdieren eten het omdat het zeer voedselrijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Corydorrassen.