Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Het zal altijd wel ietsjes schelen, maar je zult het verschil echt lastig kunnen meten. In de Formule 1 zie je ook dat een auto met een bijna lege tank net wat sneller zijn rondjes draait dan wanneer de tank nog vol is. Dat heeft in het geval van een F1 wagen meer te maken met de bochtensnelheid dan met de snelheid in een rechte lijn. In een bocht moet je de massa van een auto van richting veranderen. Hoe hoger de massa van de auto, des te meer zijdelingse kracht (weerstand) zal er optreden, wat weer resulteert in een lagere rondetijd. In een rechte lijn is onder exact dezelfde omstandigheden alleen de verhoogde rolweerstand van belang.

Dus het antwoord op je vraag is inderdaad ' JA, een auto met een volle tank rijd (ietsjes) langzamer dan dezelfde auto met een bijna lege tank '.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat hoort niets uit te maken, misschien dat hij door het gewicht van de benzine iets zachter gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat met een volle tank de auto iets sneller gaat. Er is weliswaar een beetje meer gewicht, maar dat is alleen een kwestie van (een beetje) langzamer optrekken.
Wat wel uitmaakt is de weerstand, en als een auto door 40kg extra gewicht een paar mm lager op de weg ligt, is er een gunstiger luchtweerstand. Daardoor zou de auto in theorie sneller moeten rijden.
(tenzij de tank achter de achteras zit, dan helt de auto achterover en wordt de luchtweerstand weer iets hoger... maar dat komt voor zover ik weet niet voor bij de huidige auto's).
(Lees meer...)
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet van wie die minnetjes komen maar jullie zouden meer naar Discovery Channel moeten kijken, hihi
een auto rijdt zo hard als de bestuurder wil dat hij gaat. Tenzij je het maximum haalbare bedoelt. dat maakt op een rechte, horizontale weg niets uit. Op een dalende weg iets sneller vol, heuvel op iets langzamer met volle tank
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de auto een pietsje langzamere topsnelheid heeft bij een volle benzinetank.
Een auto heeft namelijk een rolweerstand. Dat is het gewicht van de auto maal een 'constante'. Bij een iets groter gewicht neemt die rolweerstand toe.
Naar mijn idee, is dit het belangrijkste effect.

De banden zullen door het grotere gewicht iets meer worden ingedrukt. Dat heeft ook een effect, en verandert de 'constante', maar dat zal wat minder zijn dan het bovengenoemde effect.

Ik denk, dat het totale effect erg moeilijk te berekenen is. Een proef in een windtunnel zal het enige juiste antwoord kunnen opleveren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je tank bijna leeg is is hij lichter en dus sneller door de mindere weerstand op de wielen. In een personen auto zal dit verschil nihil zijn, Maar in de Formule 1 is dit met name met de kwalificatie de meest serieuse wetenschap. Ook zie je in die sport dat er steeds sneller gereden word naar mate hij lichter word. De motivatie dat je wagen lager ligt met een volle tank , en dus sneller rijd staat in schril contrast.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De topsnelheid zal gelijkzijn, alleen hetverbruik met meer gewicht is hoger. Elke kilo die je meer meeneemt kost meer brandstof. Het vermogen van een auto ligt zo hoog, dat deze zijn topsnelheid toch wel zal halen, misschien dat hij er een ietspietsie langer over doet om deze snelheid te bereiken, maar dat is verwaarloosbaar.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding