Wat gebeurt er als je water comprimeert zonder het kan ontsnappen?

Het verdwijnt toch niet zomaar?

Toegevoegd na 20 minuten:
In dit geval is de vacuüm waar het water in zit gemaakt van Wolfraam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Als je bedoelt: "wat gebeurt er met water onder druk in een vat?"
Dan luidt het antwoord: niets.
Maar je uitleg van je vraag, duidt op verbazing. Waarschijnlijk is het water dus buiten verwachting verdwenen. Dan luidt het antwoord: er is sprake van een nog niet opgemerkte technische storing.

Als je bedoelt wat er gebeurt als je de stof water steeds verder comprimeert, dan luidt het antwoord: dan wordt het weer een vaste stof, zeg maar ijs. Ik dacht niet dat de mens in staat is zo'n hoge druk te maken dat dit effect optreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp nu je denkstijl, en je probleem. Een aantal begrippen zijn je niet duidelijk, en daardoor verwar je ze.
Comprimeren betekent: in elkaar drukken. Zoals je met een spons kan doen. Comprimeren van lucht of een ander gas gaat heel gemakkelijk. Bijvoorbeeld met een fietspomp. Hiervoor is een wet en die zegt: PxV=C. Druk maal volume is constant.
Voor een vloeistof (water) is het volume 'constant', vergeleken met gas.
Maar als je beter kijkt, blijkt een vloeistof wel degelijk samengeperst te kunnen worden. Dat kost alleen heel veel meer moeite, kracht en energie, dan een gas.
In jouw link staat, dat diep in de oceaan het water al merkbaar is samengeperst. Dus een liter water is daar meer dan 1 kg.
Je kan zoeken op 'wikipedia fasediagram', dan zie je een tekening van hoe een stof zich gedraagt bij verschillende temperaturen en drukken.
De bovenkant van de tekening blijft onduidelijk, want het verhogen van druk houdt een keertje voor ons op.

Andere antwoorden (4)

dan verdampt het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt zoiets als samenpersen in een vat of zo? Dat kan volgens mij niet of nauwelijks met een vloeistof, itt tot een gas. Ik denk dat het gewoon snel ophoudt, of het vat ploft uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een vat vol met water hebt, en je gaat er NOG meer water inpompen (het water daarmee comprimeren) dan neemt de druk in het vat gewoon toe. Er zitten dan inderdaad meer water-moleculen in 1 cm^3. Dit gaat net zo lang, totdat het vat barst.
Vergelijkbaar met de toenemende druk in het water als je gaat duiken... ook daar neemt de (water)druk toe naarmate je dieper komt.

Je toevoeging "het vacuum waar het water in zit, is gemaakt van wolfraam", snap ik niet.
Als iets vacuum is, zit er niets in, dus ook geen water.

Mogelijk dat je bedoelt te zeggen dat het vat van staal+wolfraam is (wolfraam als staallegering is supersterk, wordt ook gebruikt in pantsermateriaal). Als dat vat eerst vacuum gemaakt wordt en dan aan een bak water wordt gekoppeld, vult het vat zich op die manier met water. Maar dan snap ik je toevoeging nog niet: het vat is dan gevuld met 1 atmosfeer water en dan heb je het niet gecomprimeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vacuüm is een 'toestand'. Namelijk, dat er op die plaats helemaal niets is. Er is geen gas, geen vloeistof, geen voorwerpen. Het is helemaal leeg.
Nu lukt het niet echt, om een bepaalde ruimte helemaal leeg te maken, maar we kunnen het wel benaderen. Dus als een vat leeggepompt wordt, dan verdwijnt een groot deel van de aanwezige stoffen.
Achter een ruimtevaartuig in baan om de Aarde, in de luwte dus, is er het grootst bekende vacuüm.
Het woord vacuüm is dus een theoretisch begrip. Het is geen ding.
vloeistof kun je niet comprimeren ,je comprimeert de gassen die in de vloeistof zitten heb je een vloeistof zonder gassen valt er ook niets te comprimeren , een vacuum kan ook niet gemaakt worden van wolfraam ,Een vacuum is een toestand en geen voorwerp.die je ergens van maakt.