als je jezelf onthoudt van sex is de kans dat je dan extreme fantasien krijgt groter?

en met extreem bedoel ik dan kinderporno/sm en dergelijke.

is er weleens onderzoek na gedaan wat er met mensen gebeurt en hun verlangens/fantasieen als ze jarenlang geen sex hebben?

rede waarom ik het mezelf afvraag is het grote aantal kinder misbruiken bij de kerk, en die mensen staan toch vaak/altijd onder een celibaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De vraag is allereerst of seksuele onthouding leidt tot uitdoven, gelijk blijven, of versterken van de behoefte aan seksuele fantasieën. Ik vermoed dat dat deels aan je persoonlijkheid ligt, maar het lijkt me niet dat die gevoelens compleet verdwijnen. Wat iemand daarmee doet, is een tweede.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand door onthouding ineens een andere seksuele oriëntatie krijgt - als SM niets voor je is, lijkt me niet dat dat ineens opduikt in je gedachtes _omdat_ je een tijd geen seks hebt.

De verhalen rond het kindermisbruik in de katholieke kerk lijken te suggereren dat sommige mensen mogelijk een uitlaatklep hebben gezocht in de vorm van misbruik.
Wat ook mogelijk is, is dat mensen die pedoseksuele gevoelens hebben, juist de kerk hebben opgezocht om deze reden - misschien met het idee dat er dan kinderen in de buurt zijn, maar misschien ook met het idee dat het celibaat ze van die gevoelens af zou kunnen helpen (wat overduidelijk niet bij iedereen werkte).

Daarnaast speelt de machtsverhouding: zeker vroeger was een internaat heel duidelijk - als kind had je in alles te gehoorzamen. Dat maakt de stap naar misbruik misschien 'makkelijker' voor de misbruiker. En een misbruikt kind zwijgt vrijwel altijd - misschien dat ze van elkaar weten dat ze misbruikt worden, maar dan nog wordt er meestal over gezwegen.

Wat de gevoelens van iemand ook zijn, niets is een 'excuus' om kinderen te misbruiken, ook niet als je als je al een tijd geen seks gehad hebt.
Voor mij persoonlijk geldt: ik heb al een tijd geen partner, maar dat betekent niet dat ik geen seks heb. En al helemaal niet dat mijn seksuele gedachtes extremer worden of dat ik de neiging krijg om kinderporno te bekijken. Zoiets spreekt je aan of niet, en mij zou het vooral misselijk maken. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat interessant gaan vinden puur omdat ze 'droog staan' - die interesse heb je al, of die heb je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je uit overtuiging jezelf ervan onthoudt is er geen risico daarop.
Pas als je in omstandigheden verkeert dat je geforceerd wordt om geen sex te hebben, loop je een groter risico op verlangen naar sex in elke mogelijke vorm, ook in vormen die helemaal taboe zijn.
itsme
12 jaar geleden
Nee ; integendeel. Als je je gedurende langere tijd geheel onthoudt van zes (dus ook niet masturberen), neemt het testosteronlevel in het lichaam af (zowel bij mannen als bij vrouwen) en komt het libido op een laag pitje te staan. De behoefte neemt af, en ook de fantasieen. Alleen tegen eventuele natte dromen kun je weinig doen, want die hebben - voor mannen - een zuiver biologische functie, vaak ook zonder bijbehorende spannende droom.

Je omschrijving stelt echter een heel andere vraag, die in dit verband niet zo makkelijk te beantwoorden heeft. Ze heeft niet zozeer te maken met het celibaat (alleen), maar vooral met het opgroeien in een volstrekt onnatuurlijke omgeving (vaak alleen maar mannen / jongens) tot ver in de jaren zestig van 'beroepsgeestelijken'. In een dergelijke omgeving kan een normale sexualiteit zich niet of nauwelijks ontwikkelen, zeker niet onder het zware stigma dat ook nog eens hangt (hing) over alles wat sexueel was. 'Afwijkende' voorkeuren (die niet altijd of niet altijd 100 % aangeboren zijn) komen in een dergelijke omgeving meer voor dan in de 'doorsnee' bevolking, al moet je ook daar het aantal homosexuelen, pedofielen en andere 'alternatieven' niet onderschatten.

Bedenk dat het tot ver in de jaren 60 in grote katholieke gezinnen vaak minimaal één van de vele kinderen 'aan god gegeven' werd, ofwel (tegen wil en dank en niet zozeer uit roeping) in het klooster werd gedouwd. En niet altijd de meest intelligente of sociaal begaafde.....
Die tijd is natuurlijk - gelukkig ! - voorbij, en het is dan ook maar de vraag of, als de katholieke kerk toekomst heeft (en dat zal helaas wel) uitwassen als in de gehele vorige eeuw nog erg veel voor zullen blijven komen.

Toegevoegd na 37 seconden:
Van zes ?? Van sex natuurlijk ; eigenaardige tikfout.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus! De tikfout zes van seks/sex is soms onbewust volgende: Als men dingen visueel indeelt in een cirkel, komt men zeer snel aan een indeling, de helft en dan nogmaals drie, dus 6 uit. Denk aan hoe je als kind (of elke leerling-timmerman) wellicht leerde om een cirkel te tekenen en dan 'af te tekenen over de omtrek' met de passer, zodat je zes gelijke stukken kreeg en dan ook nog eens sterren daarmee kon tekenen. Het begrip kan dus best samenhangen, want ook ik las bij de zes een zesvoudige indeling die je in je uitleg ging gebruiken (elke indeling is kunstmatig). Probeer eens terug te voelen met je 'zes' te hertypen en te kijken of je het onbewuste naar bewust kan boven halen. PS: Ik volg graag je antwoorden hier, ik ga straks een in een andere richting een antwoord geven, maar vind je antwoord eigenlijk meer tout de point.
Opnieuw dezelfde vaststelling: Men kijkt naar een situatie en probeert dan in 'algemene termen' achteruit te gaan om de oorzaak te vinden. Ik ga hetzelfde doen, maar op een andere wijze.

Ga bij jezelf na hoe je seksualiteit zich ontwikkelde van klein naar groot. Je zult merken dat bijna bij iedereen er een leeftijd is (zoals Freud mooi uitwerkte) dat je seksueel genot hebt zonder dat je er een jongen of meisje bij bedenkt. Meestal ontdek je zelfs je eerste hoogtepunt soms bij toeval of bij een spelletje. Ook de zaadlozingen bij jongens komen pas nadien.

Wie trouwt met zijn eerste partner, heeft zelden extreme fantasieën en is in zekere zin volmaakt gelukkig omdat hij/zij niet kan vergelijken.

Met de komst op internet en de groei van de promiscuïteit (hebben van meerdere seksuele partners), ontstaat er een visuele overprikkeling, en het klinkt misschien raar, maar hoe meer seks je hebt en hoe extremer de ervaringen, hoe minder belangrijk seks op zich gaat worden. Het gaat immers meestal over een zuiver fysische gewenning waarbij we via onze gedachten veel sturen met onze neuronen (incl. de spiegelneuronen). Ik merkte bij zeer veel mensen zelf ook op dat de porno die ze moesten bekijken almaar harder moest om zelfs klaar te komen, en er ontstaat enorm veel impotentie net door... de extremer seks. Het groeiproces slaat immers plots om want eeuwige groei bestaat niet. Hetzelfde met pijn, waardoor er soms ernstige ongevallen gebeuren, en mannen met geknakte piemels vind je dan ook veel tussen amateur-porno-acteurs of bij mannen met veel seksuele ervaring (of een ervaring met een erg 'hevige' vrouw).

De extremiteit neemt ook vooral toe wegens het gebrek aan maatschappelijke controle. Daar waar seks eigenlijk taboe is, loopt het uit de hand. Daar waar er geen normale huwelijksrelatie is, loopt het psychisch ook dikwijls fout. Opnieuw gaat het immers over zelfbeheersing, en niet alleen fysisch, maar ook psychisch. Wie van ons vertelt eerlijk over zijn fantasieën aan zijn partner, laat dus staan hoe iemand dit moet doen die geen partner heeft, of celibatair 'moet blijven' kiezen.

Het antwoord van de kerk dat intussen celibatair leven erg moeilijk wordt en men erover denkt priesters te doen huwen (zie de gelukkig getrouwde dominee), vindt daarom wel ingang, maar een wijziging is erg bruusk en is het in overeenstemming met Jezus' leven? Nee! Hoeft dat? Misschien. Kan het, nee, zo sterk zijn we niet.

Dus: Onthouden, inhouden, terug houden van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verwijs qua 'afwijking' meestal naar toen mij gevraagd werd uit Nederlandse literaire hoek naar mijn bezinning om het onderscheid te maken tussen vaders (zoals mezelf, ja) die kinderen dolgraag zien, en pedofielen die kinderen graag zien. Ik heb er een stuk moeten over slapen, maar 's nachts werd het me plots heel aanduidbaar: Een vader ziet zijn kind dolgraag, maar geeft onbaatzuchtig en verwacht niets van liefde terug. Pedofielen zijn mensen die niet geleerd hebben sterk te zijn en op eigen poten te staan en liefde te geven, maar verwachten ook liefde terug. Toen ik daarop de vraag kreeg of iedereen tegenwoordig dan niet 'een beetje pedofiel' was, heb ik zelfs ondubbelzinnig 'ja' geantwoord. Dat viel niet in goede aarde, maar ik heb nog geen rationele replieken gelezen die mij van het tegendeel overtuigd hebben. Ik denk dat veel volwassenen tegenwoordig te weinig op eigen poten staan, te weinig onbaatzuchtig zijn, te weinig christelijke liefde geven aan gelijk wie het vraagt, maar groepjes maakt met mensen die ze liefhebben, haten (= vakje 'uit') en... de rest negeren.