Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je met 3 dobbelstenen rolt hoeveel kans is er dan dat je een 6 gooit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Geen. Want rollen is geen gooien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je per dobbelsteen zou gooien krijg je 1 op 6. Aangezien dat een dobbelsteen geen geheugen heeft, heb je per worp 1 op 6. Hetzelfde geldt voor de coinflip. Je mag niet zeggen (zoals bij roulette, zwart/rood) ik heb 10 keer een kop gegooid dus de elfde keer moet een munt zijn! Zo werkt het niet. MÁÁR nu komt het, je wil graag weten hoe groot de kans is om één 6 te gooien met 3 stenen. Daargaan we: 1/6 x 5/6 x 5/6 = 25/216 = 0,115 Maar dit is één mogelijkheid. 1ste steen is een 6 maar steen 2 en 3 niet. Dus hetzelfde doen we voor steen 2 en 3. 5/6 x 1/6 x 5/6 = 25/216 = 0,115
5/6 x 5/6 x 1/6 = 25/216 = 0,115 Tel ze allemaal op. 0,345 en vermenigvuldig dat met 100 en dan kom je uit op 34,5% Dus als jij met 2 dobbelstenen 2 vieren moet gooien mag je zeggen ik heb per dobbelsteen de kans 1 op 6 maar de kans dat je 2 vieren gooit = 1/6 x 1/6 = 1/36 = 2,7

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

@bessy: Dus de kans dat ik president wordt van USA is 50%, want of ik word hem wel of ik wordt hem niet? HAHAHAHA :P Ja dan ik de kans dat ik president van Frankrijk wordt natuurlijk ook 50% en dat ik Khaddaffi ga opvolgens ook 50%.
Jezus ik ga het nog druk krijgen later...

Iemand handtekeningen?

Nee het is dus gewoon (1/6)+(1/6)+(1/6)=3/6 kans op een 6.

Zou je dus 6 dobbelstenen hebben dan is de theoretische kans inderdaad 1 dus 100%. In de praktijk zal blijken dat als je de test honderden keren uitvoert je gemiddelde uitslag naar die theoretische uitkomst zal gaan maar hem vaak nooit zal evenaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het doen van een gooi (!!) naar het presidentschap komt wel heel wat meer kijken!!
Leuke vergelijking trouwens.:)
Maar je bent het wel eens met het 2e deel van mijn "theorietje" ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die heb ik namelijk ook :) Maar je moet bij kansen nooit zeggen dat als je 2 mogelijkheden hebt elk van deze mogelijkheden een gelijke kans heeft. Bij elke mogelijkheid hoort een specifieke kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3/6 kans is hetzelfde als 50%, joh je meent het. Bravo ik dacht dat ik die stap niet hoefde te maken...
Maar goed ik las de vraag verkeerd. Als het inderdaad gaat om één 6 dan zijn die statiestieken lessen veels te lang geleden om mij een zinnig antwoord uit te laten slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat niet duidelijk dat er maar 1 zes mag zijn. Wat maakt die vraag veel los he?

Andere antwoorden (6)

50%.
je kun heel simpel redeneren; je gooit wel een 6 of niet: 50% kans.
Maar beter is: Met dobbelsteen heb je een kans van 1 op 6, met 2 dobbelstenen 2 op 6 en met 3 stenen 3 op 6. dit is 50%.
Het zal geen wetenschappelijke uitleg zijn, maar wel een eenvoudige.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bamibal
14 jaar geleden
Wat als je zes dobbelstenen hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gooi regelmatig meerde 6-zijdige dobbelstenen tegelijk. Vaak genoeg ook 6 tegelijk. Zessen zijn nooit gegarandeerd. Jouw antwoord impliceert dat dit wel zo zou moeten zijn (logisch gevolg vanuit jouw antwoord zou zijn 6 stenen, 6 op 6, dus een 6 gegarandeerd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt! Ik zei al: het is niet wetenschappelijk.
Maar het ging over kansberekeningen. En een kans is nooit gegarandeerd. Slechts een KANS!
bamibal
14 jaar geleden
Maar met jouw berekening kun je uitkomen op een KANS van 100%, en dat is niet correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord heeft niets met kansberekening te maken. Kansberekening is overigens ook wel degelijk wetenschappelijk. Maar volg de logica van je antwoord: 1 dobbelsteen, kans van 1 op 6.
2 dobbesltenen, kans van 2 op 6.
3 dobbelstenen, kans van 3 op 6. En dan verder, op dezelfde voet: 4 dobbelstenen, kans van 4 op 6.
5 dobbelstenen, kans van 5 op 6.
6 dobbelstenen, kans van 6 op 6. Jouw antwoord impliceert wel degelijk dat bij 6 dobbelstenen de kans 1 op 1, oftewel gegarandeerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de statistiek is dat ook zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, wel knap. Want de kans op precies één 1 is dan dus ook 33%, en dan kans op precies één 2 is ook 33% en de kans op één 3 is ook 33% en de kans op één 4 is ook 33% en de kans op één 5 is ook 33%. Die kanspercentages ga ik even optellen, dan kom ik uit op 200% kans. Of denk ik nou weer fout ofzo. Volgens mij zit er ook geen verschil in 6 dobbelstenen tegelijkertijd gooien of 1 dezelfde dobbelsteen 6x gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, dus het verschil is vooral hoe je de vraag leest. Ik lees hem dat je de kans moet berekenen op een 6, niet op één 6. Klopt het wel als ik zeg dat de kans op een 6 (dus 1, 2 of 3 zessen) 50% is?
De kans is 1 - ((5/6)^3) = ongeveer 0,42
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien er ten minste een keer een 6 gegooid moet worden. De berekening wordt anders als er exact een 6 gegooid moet worden.
bamibal
14 jaar geleden
Ik las het inderdaad als minimaal een 6.
De kans dat je minstens één 6 gooit is 1/6 + 1/6 + 1/6 = 3/6 = 50%

De kans dat je precies één 6 gooit is 1-((5/6)^3) = ongeveer 42%
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, en minstens één 6 bij het gooien van 7 dobbelstenen wordt dan een kans van 7/6...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! Let wel: Het is KANSberekening en dus NOOIT zeker dat je elke worp minimaal één zes zult gooien. De kans dat het gebeurt neemt wel nog steeds toe. Hoe meer stenen hoe vaker een worp met minimaal één zes en hoe minder worpen zonder een zes.
De kans dat je minstens één zes gooit noemen we a, de kans dat je precies één zes gooit nemen we b:

p(a) = 1 - ((5/6)^3) = 91/216 (±42, zoals Bamibal al zei)

(1 min de kans op geen zes)

p(b) = (1/6 x 5/6 x 5/6) x 3 = 75/216 (±0,35)

(p(zes links) + p(zes in het midden) + p(zes rechts) en aangezien die kansen gelijk zijn is dat hetzelfde als 3 x p(zes links) )
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Alle mogelijkheden:
Kans op geen enkele 6 (=p0): Er moet met alle drie stenen geen zes gegooid worden, dus:
p(0)=(5/6)^3=125/216 (~57,87%)

Kans op één 6: er moet met één steen 6 gegooid worden, met de twee andere geen 6; dat kan op drie manieren dus
p(1)=(1/6)*(5/6)*(5/6)*3=75/216 (~34,72%)

Kans op twee maal 6: Nu moet er met twee stenen een 6 gegooid worden en met de derde steen geen 6; ook dat kan op drie manieren dus:
p(0)=(1/6)*(1/6)*(5/6)*3=15/216 (~6,94%)

Kans op drie maal zes: Met alle drie stenen moet 6 gegooid worden. Dat betekent dat
p(3)=(1/6)^3=1/216 (~0,46%)

De som van alle (vier) mogelijkheden moet natuurlijk precies 1 zijn en dat klopt, want (125+75+15+1)/216=
216/216=1

Toegevoegd na 2 uur:
In de derde alinea moet natuurlijk p(2)=15/216 staan i.p.v.p(0).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eerst naar 1 dobbelsteen. Je hebt 6 mogelijke uitkomsten waarvan er eentje goed is, namelijk de zijde met 6 ogen. Dus de kans voor die ene dobbelsteen is 1/6.

Maar je wil het niet voor een dobbelsteen weten, maar voor 3 dobbelstenen. Dus (1/6) x 3.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is hetzelfde als ik heb geschreven.
Waarom krijg ik dan alleen maar minnen??
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing