Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat hydrolysis is? Dit in verband met degradatie?

Toegevoegd na 6 dagen:
Wanneer een organisch materiaal in een te vochtige omgeving verblijft, treed hydrolyse op. Wat gebeurt er precies en is het te zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (3)

'Hydrolyse is de splitsing van een chemische verbinding onder opneming van water.
Daarbij wordt het water gesplitst in een OH-- en H+-ion. Eén deel van de verbinding neemt het OH--ion op, het andere deel het H+-ion.'

De betreffende chemische verbinding degradeert dan inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Wiki.

"Hydrolyse is de splitsing van een chemische verbinding onder opneming van water."

Zelf weet ik er te weinig van om het goed uit te leggen, ik hoop dat het zo duidelijker is.

De Engelse pagina is een stuk langer met meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definities hierboven zijn inderdaad correct. Hydrolyse is het splitsen van een chemische verbinding onder opname van water. Maar het is hierbij belangrijk te beseffen dat dit water niet als een geheel wordt opgenomen. De hydrolyse is het gemakkelijkst te bekijken bij een ester of amide verbinding.

Wat er dan aan de hand is, is dat je een het volgende molecuul hebt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ester.svg

Je ziet dat er zich daar al twee zuurstofatomen in bevinden. Zuurstoffen houden van elektronen, en zullen deze naar zich toetrekken. Dat houdt in dat de koolstoffen relatief positief geladen zullen zijn. De zuurstof in water is, zoals je misschien wel weet, ook een beetje negatief geladen, en zal op deze positief geladen koolstof tussen de twee zuurstoffen in aanvallen.

Hierdoor zal de C-O band loslaten. Na het overzetten van een H+ van de watergroep naar de zojuist ontstane O- met de koolstofketen, heb je een zuur en een alcohol over.

Dit is de hydrolyse van een esterverbinding. Je kunt dit toepassen op een aantal verschillende verbindingen. Bij lange aminozuurketens zal de keten uiteenvallen in enkele aminozuren, en je hebt voor iedere band die je wilt verbreken een watermolecuul nodig. Om dus een keten van 10 aminozuren uiteen te laten vallen heb je dus negen watermoleculen nodig.