Ik heb een vraag. Waarom noemt men een pan eigenlijk een koekenpan? Je bakt er toch geen koeken in? ;-) Ik zou graag de oorsprong van deze naam weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

De etymolgie is onbekend, dat is namelijk al het geval met het woord koek.
Voor koek zijn twee etymologische verklaringen:
1: verbastering uit het Latijn voor koken (coquere), de oudst bekende Nederlandse spelling is coec of co(e)ke.
2: het zou iets kunnen betekenen als geld of penning. De uitdrukking 'de koek is op' betekent 'het geld is op', de herkomst daarvan is coecke, dat was een Middelnederlands woord voor koekje, penning of bezant.

Ik gok persoonlijk op die tweede betekenis, omdat de vorm (rond en plat) en het materiaal (metaal) overeenkomt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Opvallend: als je doordenkt over het woord koekenpan en de etymologie van het woord koek dan is het nog aannemelijker dat de 2e etymologische verklaring van het woord koek de juiste zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bakt wel pannenkoeken in een koekenpan. Daar komt de naam vandaag.

Toegevoegd na 16 seconden:
vandaan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) Ja joh pannenkoek! Dikke + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je pannenkoeken in een koekenpan bakt zou die koekenpan eigenlijk een pannenkoekenpan moeten heten. duh!
bamibal
12 jaar geleden
Nee, want de toevoeging pannen- komt juist doordat de koek in een pan is gebakken. Vandaar pannenkoek.
Waarschijnlijk omdat men vroeger alleen maar grote stoofpotten/kookketels had om boven het vuur te hangen. Omdat je daar niet echt in kunt bakken, werden er kleinere, plattere pannen gemaakt. Wat daar uit kwam was een soort koek, dus voila: de koekenpan was geboren