Ik word af en toe huilend wakker uit een nachtmerrie. Ik vraag me af hoe dat kan, lopen droom en werkelijkheid (echte emoties) door elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Emoties volgen op iets dat gebeurd of iets dat je ervaart, en soms zelfs spontaan.
Als, bijvoorbeeld, in het echte leven je kat overlijdt dan zul je je verdrietig voelen en dat is zeer logisch.
Maar als je een realistische droom krijgt waarin je kat overlijdt voel je je ook verdrietig.
Natuurlijk weet je wel dat het slechts een droom was maar de ervaring was -eventjes- echt, jij hebt het waargenomen en daar reageer je op.
Dat betekent niet dat droom en werkelijkheid door elkaar heenlopen, dat staat daar los van.
Verder kijkend naar dit voorbeeld zul je er ook anders mee omgaan. Als je kat echt dood is zul je weken, misschien maanden nog verdriet voelen over dat verlies. Terwijl, als je dit slechts droomt, je na enige uren het verdrietige gevoel zal verliezen en je gewone dagelijkse leven weer zijn gangetje gaat.

De enige overeenkomst tussen die droom en de werkelijkheid is het gevoel, gevoelens zijn eigenlijk altijd echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Emotie is te omschrijven als 'gemoedsaandoening'.

Als je huilend wakker wordt uit een nachtmerrie, is dat een echte emotie. Weliswaar werd die veroorzaakt door een droombeeld, maar jij voelt op dat moment daadwerkelijk die emotie waardoor je aangedaan bent. Dat je direct daarna door de realiteit en je bewustzijn deze emotionele situatie kunt verlaten, betekent alleen maar dat je naar een nieuwe emotie toe gaat.
itsme
12 jaar geleden
Het maakt voor jou ervaring niet uit of het overeenkomt met de fysieke werkelijkheid. Ik vind je vraag ook raar geformuleerd, waarom zouden emoties in je droom minder echt zijn. Het is alleen gebaseerd op een illusie maar omdat je je daar niet bewust van bent denk je dat het echt is.