Wie weet waarom de 9de Montessori, Amsterdam, zo gebouwd is zoals hij gebouwd is.

Dag iedereen,

Voor een opdracht voor school moet ik uitzoeken waarom de 9de Montessori, te Amsterdam, gebouwd is zoals hij gebouwd is. In Amsterdam staat de school omring door huizen, het is dus echt zo gebouwd. Voor de duidelijkheid heb ik er een afbeelding bij gedaan. Het grote blok dat rechts staat in het midden van de huizen is de school.

Als ik zoek op Diamantenbuurt, dat is de wijk waar de school ligt, dan krijg ik wel een vermoedelijker ontwerper maar niets over de reden van het bouwen van deze opmerkelijke manier.

Hopelijk weten jullie meer.

Alvast bedankt,

Alwetend

Weet jij het antwoord?

/2500

Deze manier om scholen te bouwen kom je ook in Rotrterdam tegen. De school staat dan in een beschutte omgeving, die ook goed controleerbaar is. Kinderen lopen geen gevaar om onder een auto te komen en je hebt mee zicht op wie er allemaal op het schoolplein komen.

De buurt werd gebouwd in de jaren '30 in Amsterdamse Schoolstijl. Veel huizenblokken (arbeiderspaleizen) van de Diamantbuurt zijn ontworpen door de architect Van Epen, herkenbaar aan het verticalisme en de geel-groene raamkozijnen. Door een grondige renovatie in de jaren '80 verkeren de huizenblokken in goede bouwkundige staat. Middenin de buurt staat een voormalig badhuis uit de tijd dat de huizen geen douches hadden. Aan het ene uiteinde van de Diamantstraat staat het monumentale gebouw van Diamantslijperij Asscher, waar ooit de grootste diamant ter wereld (Cullinan) werd geslepen. Veel diamantslijpers woonden vroeger in de Diamantbuurt. Architect Van Epen bouwde in de stijl van de Amsterdamse School, doorlopende baksteengevels met laddervensters (tegenwoordig verwijderd) en elementen die de vlakke gevel onderbreken. Van Epen gaf raampartijen een kenmerkende geel-groene kleur (groene ramen in gele kozijnen). Als gevelonderbreking gebruikte hij gewone elementen met diepte, zoals open trappenhuizen en geaccentueerde hijsbalken, en bijzondere verticale elementen, zoals erkerzuilen, die een woningcomplex het aanzien geven van een massief bouwwerk met steunberen. Van Epen koos voor minder uitbundige gevelversieringen dan de beroemdste architecten van de Amsterdamse School

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diamantbuurt_...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Chri...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100