Waarom moet bij een psychologische test altijd een potlood gebruikt worden?

Verleden week heb ik een test gedaan, en het potlood dat voor de test gebruikt kon worden was zoek. Ik wilde toen mijn pen pakken, maar dat mocht niet gebruikt worden. Ik vraag me af waarom niet. Een pen is toch betrouwbaarder? Antwoorden ingevuld met een potlood kunnen achteraf uitgegumd worden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hangt van de afnemer af. Het is geen richtlijn, ook niet voor andere testen. Een aantal neemt die testen in potlood overigens af omdat ze net moeilijker kopieerbaar zijn en zo de privacy iets meer gewaarborgd wordt (niet iedereen heeft graag dat die testen online gezet worden zoals ik dat bijvoorbeeld doe voor mijn eigen testen). Dit soort testen zijn trouwens enkel ideaal als ze besproken worden nadien om te kijken of er ook geen misverstanden zijn. Zo legde ik ooit een Kooij en Buitelaar af (ADHD) waarin bleek bij (volwassen) bespreking tussen die prachtige psycholoog en mij, dat verschillende vragen eigenlijk onjuist waren omdat ze wezen op een aandachtsoverschot i.p.v. een concentratietekort en de uitslag werd dan ook bij dit gesprek bijgestuurd, waarna bleek dat ik helemaal geen ADHD had maar gewoon een enorm actief iemand was door opvoeding en omgeving en gedrevenheid. Zo zie je dat het soms delicaat is. Psychologische testen worden ook dikwijls uit hun context gehaald en misbruikt.

Ik vind het niet zo'n slecht idee om dat in potlood te doen. Eerder een veilige methode zelfs...

PS: Stemmen in België op papier is VERPLICHT in potlood (hier is kiesplicht, behalve voor vreemdelingen, die hebben kiesrecht, de wereld op zijn kop soms).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Moesten er soms vakjes aangekruist worden?

Dan kan het zijn dat het met potlood moet omdat dergelijke formulieren met een apparaat gescand worden.

De inkt van sommige pennen worden door de apparatuur niet herkend zodat ze het gebruik van potlood voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat word niet altijd gebruikt.

Ik heb het gewoon met de pen gedaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat ik ook een - heb niet dat me dat boeit, maar dat betekent dat die persoon me niet gelooft? :S:S
Ze wouden zien of je de instructies zou opvolgen of afwijzen. Onderdrukking via macht. Psychologie.

Toegevoegd na 31 seconden:
Misschien..