Vuurvliegjes zijn de spaarlampen van de natuur. In hun lichaam bevindt zich een enzym met de naam luciferase (lettelijk "lichtdrager"). In de buik van het vuurvliegje gaat dit enzym een reactie aan met andere stoffen en zer daarbij chemische energie om in licht. Dat gebeurt erg effectief: 96 procent van alle energie wordt licht, in tegenstelling tot 5 procent bij een gloeilamp en 20 procent van een spaarlamp. Waarom licht? Licht trekt andere insecten aan, die het vuurvliegje oppeuzelt. Ook speelt licht een belangrijke rol bij het aantrekken van partners.

Voor de Maya-indianen waren vuurvliegjes heilig.
In China worden vuurvliegjes in een lampion gestopt als verlichting.
Wie een vuurvliegje ziet, kan dat melden aan een internationale site: http:/tinyurl.com/3cxyqu
Over het algemeen stralen vrouwtjes meer licht uit dan mannetjes.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet aardig van die chinezen om de vliegjes in een lampion te stoppen. \
- (
/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens;(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Dat komt door een chemische reactie. Zie "Glimwormen" wiki.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de onderzijde van de buik heeft het speciale lichtgevende organen, die lichtgevende flitsen geven. Het afgeplatte, donkerbruine tot zwarte lichaam wordt gekenmerkt met gele of oranje strepen.
Ze zijn uitgerust met een zenuwstelsel, waarmee speciale cellen zijn verbonden, die rijk zijn aan luchtkussentjes, die alleen het zichtbare licht uitstralen: de lichtflitsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuurvliegjes bedrijven chemoluninescentie, dezelfde techniek van de breeklichtjes en staafjes die je moet breken en schudden en dan ongeveer 8 uur licht geven.
Dat breken is nodig om twee stoffen waarvan een buiten het glazen buisje in het plastic buisje zit en een in dat glazen binnenbuisje, door het stukbreken van het binnenbuisje met elkaar in contact te brengen.
De lichtgevende stof heet luciferine en kan een langzame redox-reactie omzetten in oa. licht.
Vuurvliegjes voeren dit proces beheerst uit en kunnen dat in helderheid ook moduleren.
De energieomzetting van dit biologische proces is zo efficient dat naarstig gezocht is om dit proces te benutten voor lichtopwekking.
Dat is gelukt, mn oude computers hebben electroluminescentieschermen die van dit principe gebruik
maken.
Het is echter met de komst van leds weer wat op de achtergrond geraakt om zich met OLED techniek weer te revancheren.
Het leuke is dat we hier ook weer van de natuur de kunst afgekeken hebben.
Biologische processen zijn vaak zeer efficient.
Het vuurvliegje heeft ons de weg gewezen.