Waarom worden er op de middelbare vakken gegeven waar je niet echt veel aan hebt?

Nederlands (je kent je eigen taal neem ik aan)
Levensbeschouwing (geen uitleg nodig)
Gym (je mag toch zelf weten hoeveel beweging je wilt krijgen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (9)

Als je op deze site vragen en antwoorden leest zie je pas echt goed, dat lang niet iedereen zijn eigen taal kent. Het is vaak tenenkrommend wat je hier te lezen krijgt.
Gym is belangrijk, omdat lang niet iedere scholier in zijn vrije tijd voldoende beweging krijgt.
Tja, en dan levensbeschouwing, daar heb ik eerlijk gezegd niet een echt goed antwoord op dus ik laat mijn antwoord wat dit vak betreft maar achterwege.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het vaak bedroevende niveau van de Nederlandse teksten op deze site of elders op internetfora ziet kun je al bedenken dat er nog veel te winnen valt met Nederlands als vak op de middelbare school.
Ook voor de andere vakken zijn meer- of mindervalide argumenten te bedenken: de gemiddelde conditie van de Mac Donalds bezoeker zou best verbeteren als ze regelmatig de gymles zouden volgen.
Vakken waar je nu niet veel aan meent te hebben kunnen op latere leeftijd onverwacht van pas komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar, +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens. Er zijn veel mensen die écht slecht zijn met de Nederlandse taal. Onderwijs lijkt dan uiteraard een handige oplossing. Helaas wordt in de lessen Nederlands op een middelbare school veel aandacht besteedt aan onderwerpen zoals het schrijven van samenvattingen, betogen, debatteren en wordt spelling en zinsbouw nauwelijks uitgelegd. Ik spreek uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Veel mensen vinden het nutteloze vakken, maar dat zie ik niet zo.

Nederlands is meer dan alleen taal. Denk bijvoorbeeld aan gedichten, literatuur, betoog schrijven enz. De beginselen weet je vaak al wel, maar het is wel handig een wat bredere kennis te vergaren. De laatste jaren wordt steeds duidelijk dat wij Nederlanders de Nederlandse niet eens onder de knie hebben.

Ook levensbeschouwing is belangrijk. Oké niet iedereen zit te wachten op saaien verhalen over godsdiensten. Het is juist goed om eens stil te staan bij hoe jij je leven beschouwt en natuurlijk ook hoe anderen het beleven. Ik vond het ook altijd een vreselijk vak, maar nu zoveel jaar later heb ik er wel profijt van.

Ook gym is een belangrijk onderdeel. Gym is een leuke manier om in team verband samen te werken. Verder is het ook nog eens gezond en een heerlijke afwisseling naast de saaie theoretische lessen.

Alles heeft nut in het leven. Zonder deze vakken mis je een bepaalde basis. Hoe ouder je wordt hoe meer je zelf je richting kunt gaan bepalen. De basis is er dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
kwil niet veel zeggen hoor maar er worden wel snel aannames gedaan. echt zo van: ik lees fora veel spelfouten dus je beheersd de nl taal niet. het kan tog (toch) ook gwn (gewoon) als tbtl (turbotaal) bedoeld zijn?

Toegevoegd na 4 minuten:
lb= om in te zien hoe mensen met elkaar omgaan, hoe een democratie werkt, hoe cultuur in elkaar zit. lijkt misschien niet boeiend maar je hebt toch ook weleens kebab gegeten? wat ik wil zeggen is. met lb leer je elkaar respecteren, of je daar ook naar handelt mag joost weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan inderdaad, maar vaak genoeg zie je op dit forum alleen al ontzettend veel taalfouten. Dat gebeurd ook als er niet in turbotaal wordt geschreven. Vaak zijn de vragen die gesteld worden in zulk slecht Nederlands geschreven, dat je de vraag niet eens begrijpt. Een spelfout kan natuurlijk altijd, maar niet eens een fatsoenlijke zinsopbouw kunnen maken is toch wel treurig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoort jou antwoord niet bij de reacties?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JouW antwoord.. helaas ook zo'n veel gemaakte fout..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een kul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha een bezittelijk voornaamwoord:P tuurlijk zal er voortaan opletten emforever. Het is vaak ook een kwestie van snel typen en de tekst niet even nakijken op foutjes. Maar emforever wat jij doet is tegen de regels van goeievraag. Had laatst ook iemand verbeterd en mijn reactie is verwijderd. Terwijl ik het goed bedoelde. Ik dacht ik meld het even. Jammer van de puntjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig zeg: dat niemand nu ziet dat kirnetro die fouten opzettelijk schrijft om te laten zien wat voor soort fouten hij/zij tegen komt. En wij trappen daar allemaal in, óver-serieus als we zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij begrijp je ons dan niet:P Wij zijn het niet eens met datgene wat hij schrijft(de inhoud van het verhaal). Dat taalfouten dus eigenlijk ook verkortwoordjes kunnen zijn in fora.
Levensbeschouwing geeft je de optie om een keuze te maken. Ook om weloverwogen niet te geloven. De keus is aan jou.
Bovendien-algemeen gezien-kun je niet teveel kennis opdoen. Een veelgehoorde cliché is 'kennis is macht'. Clichés staan erom bekend dat ze op zijn MINST een kern van waarheid bevatten.
Probeer gemotiveerd te raken om zoveel mogelijk te leren. Echt! Het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle kennis is het hebben waard!
Nederlands: je kent je eigen taal doordat je het hebt geleerd op school.
Ik vind het vinden van een persoonlijk voornaamwoord, meewerkend voorwerp enzo.
Gym: omdat kinderensteeds te dik worden.

het nut van frans leren snap ik eigenlijk ook niet.
Duits leren we omdat veel duitsers gebruik maken van onze havens volgensmij. Waarom leren zij geen nederlands?
Nederland is te aardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nut van Frans leren leek mij vroeger op school ook niet groot.
Nu rijd ik voor mijn werk soms naar Frankrijk en ben blij dat ik er toch iets van geleerd heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland is erg klein. En we zijn afhankelijk van de export. Dan bestaat de kans dat je iemand tegenkomt die geen Nederlands praat..... maar bijv. Frans.
Toch handig dat je er dan iets van verstaat, en wat terug kunt zeggen.
Een cursusje Nederlands kun jij ook nog wel gebruiken.
* Nederlands is inderdaad iets wat je je eigen kunt maken, maar op de lagere school ben je denk ik ook met "aap noot mies" grootgebracht om deze vraag te kunnen stellen? Ook niet iedereen heeft de gave om makkelijk te leren of kampt met een handicap als dyslexie waardoor er over een breed spectrum onderwijs gegeven wordt.
* Levensbeschouwing is zoals het woord al zegt, en je zelf beweert dat daar geen uitleg voor nodig is, kan voor iemand die minder in staat is om realistisch na te denken, in de toekomst het verschil betekenen tussen een baan op sociaal lager niveau, waar dezelfde persoon wellicht bij een sollicitatie naar een véél hogere functie dan zonder die saaie les ineens wèl die functie krijgt. Simpelweg om het feit dat algemene kennis nou eenmaal enorm belangrijk is om overal iets van te weten.
* Gym, spreekt denk ik voor zich 46,5% van de Nederlanders is te dik, en die hebben denk ik toch allemaal Gymles gehad... 1 van de grootste kans op hartkwalen en weet ik veel wat voor ellende meer... een verplichte les "roken" of "drank & drugs" zul je denk ik niet op de meeste scholen aantreffen.... Denk eerder iemand die bij lesje "levensbeschouwing" iemand zijn verhaal gaat vertellen waardoor hij/zij zo naar de ***** is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal je een voorbeeldje geven waarom Nederlands zo belangrijk is. Okee, iedereen kan een schrijffoutje maken. Maar ik moet officiele verklaringen en rapporten opgenomen door jonge collega's (20-25 jaar) controleren voordat ze ingezonden worden. Ik schaam mij soms kapot.

"Hij was de enigste", "Hij doet dat vaker als hen", "Ik ben me fiets kwijt", "hij heb dat egt niet gedaan" etc. etc.

Zulke fouten kom ik zelfs in sollicitatiebrieven tegen. Bij voorbaat leg ik die brief al terzijde.

Niet goed de Nederlandse grammatica beheersen kan wel eens het verschil maken tussen een baan krijgen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leert die vakken, omdat je er nog niet veel van weet. En om die reden ben je zelf nog niet in staat om te beoordelen hoe deze kennis je van pas zult komen.