Wat waren de economische en politieke problemen van de val van de Ottomaanse Rijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee tuurlijk niet, het stond in mijn boek en was er benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat een nee of een sarcastische ja?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een nee

Het beste antwoord

Het Ottomaanse Rijk had in de jaren voor de val ervan problemen met het afbetalen van schulden die het open had staan bij Europese banken. Je kan je voorstellen dat dit de economie niet erg stimuleerde en voor veel economische problemen zorgde.

Politiek gezien ging er ook veel mis in de jaren voor de val. Rusland en Oostenrijk wouden beide hun rijk uitbreiden door Ottomaans grondgebied te veroveren. Alleen het Britste rijk kon ze effectief tegenhouden om tot actie over te gaan. Uiteindelijk annexeerde het Britse rijk Egypte, wat tot toe dan onderdeel was geweest van het Ottomaanse rijk. Het Ottomaanse rijk verloor steeds meer grond en werd steeds verder ingesloten door Europese grootmachten, zoals Rusland, Oostenrijk en Groot-Brittannië.
In 1920 kreeg het Ottomaanse Rijk het verdrag van Sèvres opgelegd door West-Europa. Het was dit verdrag, waarmee het Ottomaanse Rijk praktisch zou worden beperkt tot het hartland van Anatolië. Dat was waartegen Mustafa Kemal Atatürk en zijn staf de bevolking in Anatolië wist te overtuigen om zich succesvol tegen te verzetten. Uiteindelijk werd in 1922 de huidige staat, de Republiek Turkije gesticht en stopte het Ottomaanse Rijk te bestaan.