Hoe ontstaan deze soort UFO-achtige wolken?

Zie filmpje. Komt dit vaak voor? En hoe noem je zoiets?

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=h-XljlBRF6M

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filmpje ontbreekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uf film
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor! staat er gewoon bij :( wat raar.. ik zal hem wel als link erbij doen dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie m ook gewoon

Het beste antwoord

Dat heet een Altocumulus lenticularis, of gewoon lenswolk

Toegevoegd na 4 minuten:
Die onstaan wanneer de wind met een flinke kracht tegen een berg blaast, de lucht wordt dan gedwongen snel te stijgen. Zo'n stijgbeweging plant zich voort tot hoog boven het niveau van de berg. Hogere luchtlagen koelen tijdens dat stijgproces af en raken soms verzadigd met waterdamp, waardoor zich wolken kunnen vormen.

Omdat deze wolken veroorzaakt worden door een obstakel op de grond, bewegen deze dus niet mee met de luchtstroming, maar blijven ongeveer op dezelfde plaats staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar de vraag is hoe ze ontstaan. niet hoe ze heten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, dat wou ik eigenlijk ook weten .. dus vind het een goed antwoord +

Andere antwoorden (1)

Wanneer de wind met een flinke kracht tegen de berg blaast wordt de lucht gedwongen te stijgen. Aan de achterzijde van de berg daalt de lucht dan weer.
Zo'n stijgbeweging plant zich voort tot hoog boven het niveau van de berg. Luchtlagen hoger in de atmosfeer koelen tijdens dat stijgproces af en raken soms verzadigd met waterdamp, waardoor zich wolken kunnen vormen. Daalt de lucht verderop, dan wordt de lucht weer warmer en raakt onverzadigd. De bewolking lost dan weer op.