Kan onweer (bliksem) door het magnetische veld van hoogspanning op afstand gehouden worden?

Ik denk dat er minder (hevige) onweersbuien in de buurt van hoogspanning komen. Rondom de hoogspanning krijg je magnetisme en ontstaan dus ook polen. Kunnen die sterk genoeg zijn om het onweer, wat ook uit magnetisme bestaat, op afstand te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg je de polen dan niet aan de uiteinde van de draad?

Antwoorden (1)

Ik woon vlak naast zowel een spoorbaan 2kV= alsook iets verderop een hsl van 225 kV~ en weer ietsje verderop een GSM-mast.
Het antwoord erop is NEE zelfs niet voor water, maar wat wel waar is is dat je eigen woning in de buurt van bovengrondse hoogspanning benevens GSM-masten: NIMMER door de bliksem wordt getroffen: "onze" bliksem slaat altijd dáárin met een trefkans van 99,9% dus wijzelf en onze buren hebben nooit bliksemafleiders benodigd maar weer wél Transiënt-Pulse-Suppressor onderdelen zoals die zitten in beschermingsstekkers. Veel werk, maar wel afdoende want ik heb sindsdien nooit geen kapotte apparaten meer.
Mijn naaste buurman heeft een enorm restaurant met rieten kap in een monumentale boerderij maar bliksemafleiders: echt niet nodig, hier slaat het nooit in. In het spoor ja, met grote groene ballen die 100 mtr wegstuiteren, dat wel en ook in hun spoorkasten sneuvelt altijd de 12V= gelijkrichter die de goedkope tractorenaccu moet opladen.