Als koude kernfusie zou ontstaan in een experiment , zouden de vrijgekomen neutronen dan dodelijk zijn voor de wetenschapper ?

Het wordt nog zeer betwijfeld of koude kernfusie mogelijk is ( dat is kernfusie van twee waterstof atomen tot Helium atoom ) waarbij energie zou vrijkomen . Toch gaat het onderzoek door . Zou bij een "kritisch " moment dat de kernfusie in gang zou worden gezet , dit gevaarlijk kunnen zijn voor de betrokken wetenschappers ? Een van de eigenschappen van koude kernfusie is dat er heel veel neutronen vrijkomen en de wetenschappers bestaald worden door de neutronen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koude_kernfusie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Koude kernfusie is op dit moment een puur theoretisch bedenksel. Het is onbekend of het fysisch mogelijk is.

Ook de theorie kent geen methode om koude kernfusie mogelijk te maken.

Aangezien koude kernfusie - voor zover wij op dit moment weten - noch theoretisch, noch praktisch mogelijk is, kunnen we geen enkele uitspraak doen over welke verschijnselen er eventueel zouden kunnen optreden wanneer deze kernfusie zich tóch zou voordoen.

We weten dus niet óf er neutronen ontstaan, en áls ze al ontstaan, welke snelheid cq energie ze zouden hebben.

Daarnaast weten we niet wat de "reactiedichtheid" van koude kernfusie zou zijn - dus hoeveel kernreacties er per seconde per liter zouden optreden. Dit bepaalt de intensiteit van de eventueel ontstaande straling.

Over de mogelijke gevaren voor de wetenschappers is daarom geen zinnig woord te zeggen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vreest dat je gelijk hebt . Toch komt het koude kernfusie onderzoek steeds weer in de schijnwerpers te staan. Bijv. hier alleen noemen ze het geen koude kernfusie maar een low- energy Nuclear Reaction.
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer
Cryofiel
12 jaar geleden
Het onderzoek gaat natuurlijk door. Er is serieus onderzoek, er is onserieus onderzoek (zeg maar: de paranormale hoek), en er is onderzoek dat nog te nieuw en te onbekend is om te kunnen categoriseren. Mijns inziens behoort het onderzoek van Andrea Rossi waar je naar verwijst tot de laatste categorie: het is nog niet bekend of het wetenschappelijk is, of een pseudowetenschappelijke dwaalweg. Het feit dat ze het een low-energy nuclear reaction noemen, doet het laatste vermoeden. Het verzinnen van een andere (verhullende) naam voor een verschijnsel dat door de wetenschap al is ontkracht is namelijk typisch iets voor de pseudowetenschappelijke wereld. Denk aan de nieuwetijdskinderen - zodra bekend werd dat dat nergens over ging, werd precies hetzelfde vermeende verschijnsel gepromoot onder de naam kristalkinderen. Toen ook daarvan werd aangetoond dat dat nergens over ging, gaf men precies datzelfde verschijnsel de naam indigokinderen. Enzovoort - steeds een ander naampje, om maar te verhullen waar het werkelijk om gaat. Zou het onderzoek van Rossi ook pseudowetenschappelijk zijn? We zullen het binnen hooguit enkele maanden weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reaktie , Cryofiel, je weet waarschijnlijk dat ik gevoelig ben voor pseudowetenschappelijke hoopgevende ideeën. Maar ik denk dat het verschijnsel serieus kan worden onderzocht door wetenschappers en dan is het ja of nee.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, dat onderzoek zal zeker plaatsvinden. Misschien heeft het al plaatsgevonden, en ben ik nog niet op de hoogte.

Andere antwoorden (1)

Tot zover hebben wetenschappers (nog) geen schadelijke straling gemeten. Wel houdt men rekening mee met eventuele, onbekende/ongeregistreerde stralingen. Hieronder vind je een link naar een interessante artikel over koude kernfusie en straling.