Houden vogels van muziek die door mensen gemaakt wordt?

Zo ja, zouden ze fluitmuziek dan meer appreciëren dan snaarmuziek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Jazeker! Vogels houden van klassieke muziek.
Onderzoekers lieten rijstvogels Vivaldi en Bach (als vertegenwoordiger van klassieke muziek) en Elliott Carter (modern) horen.

De manier waarop de onderzoekers dat onderzochten was even geniaal als eenvoudig: ze maakten dat als vogels op bepaalde stokken in de kooi gingen zitten automatisch een muziekfragment afgespeeld werd.

De vogels hadden drie stokken waarop ze konden zitten: één deed niets, één produceerde klassieke muziek en één produceerde moderne muziek. De stok die stilte produceerde was de controle.

En laten de vogels nu Bach prefereren boven Schönberg en Vivaldi boven Carter! Bovendien prefereerden ze Bach boven stilte! Want ze konden ook de stilte kiezen.

Of ze liever fluitmuziek of snaarmuziek hoorden is niet getest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh wat een leuk en slim onderzoek Siska, +. Ik kwam op mijn vraag omdat hier elke avond een merel komt fluiten. Ik probeer hem in zijn pauzes tussen 2 melodieën met mijn lippen na te fluiten. Hij kan het overigens veel beter dan ik. Zijn melodieën zijn vaak te gecompliceerd om zomaar na te fluiten. Hij kijkt wel naar me als hij stil is en ik fluit maar eigenlijk trekt hij zich geen moer van mijn geluid aan. Daarom vroeg ik me af wat ze van mensenmuziek vinden en wat hij nou leuk zou vinden als ik iets voor hem draai.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit ook vaak in de tuin te genieten van het gefluit van merels. Zoals vanavond als het begint te schemeren dan fluiten ze toch zo mooi. Dat kan je inderdaad niet nadoen.
Bedankt voor het +je :)

Andere antwoorden (2)

Het is erg moeilijk om te weten wat vogels leuke muziek zouden vinden, omdat "geluid" waarschijnlijk anders ervaren word door vogels dan door ons
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een tijd met mijn vriend in een oude woonwagen in het bos gewoond, en als we reggae of dub opzetten, waren er altijd een aantal merels die (vaak nog in de maat ook!) mee gingen fluiten.
Als we nu thuis zelf muziek maken (djembe, fluit, gitaar, zang) wordt de parkiet ook actief en begint mee te murmelen, soms komen er dan ook mussen buiten op de vensterbank zitten.
Ik denk zeker wel dat muziek die een vrij natuurlijke trilling heeft vogels iets doet en dat ze het 'leuk' vinden. Hun beleving is natuurlijk heel anders maar het lijkt er wel op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuk verhaal, +.