Waarom gaan veel goede computers naar de grofvuildienst terwijl de arme landen ze goed kunnen gebruiken?

Wetenschappers in Zuid-Afrika hebben 2 laptops om hun
werk te verrichten. Kunnen er niet per vlucht een paar 2ehands goede apparaten mee naar dergelijke landen?
Kwestie van organisatie denk ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Op mijn school worden tientallen computers per jaar afgedankt van vier of vijf jaar oud. Die worden opgehaald en gerecycled. Vind ik zonde maar een andere oplossing is er niet.
Ik heb stichtingen benaderd die oude hardware naar arme landen brengen. Maar die kregen zoveel aangeboden dat ze geen opslagcapaciteit meer hadden.
Ik heb ermee geleurd bij medewerkers. Gratis mee te nemen maar wel zonder Windows. Want de schoollicentie moet eraf. Dan hoeven ze hem niet. En al helemaal niet als er ook nog een ouderwetse bolle monitor bij zit.
Zelfs met Ubuntu-linux, een soort gratis Windows, raakte ik ze niet kwijt.
De elektronica wordt nu door de recycle-boer vermalen. In een kilo snippers zit meer goud dan in een kilo gouderts...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Transportkosten, op nieuw installeren, maar met welke soft ware? (illegale) De stekkers passen niet en ga zo maar door. Beter idee is fietsen, rol store en kleding te exporteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is volgens mij een heel schandaal geweest waarbij oude computers naar 3de wereldlanden gingen zogenaamd voor de bevolking, achteraf bleek het een goedkope dumptruc.

Er is een ander project: $100 laptop, hierbij is het de bedoeling dat kinderen in ontwikkelingslanden allemaal dezelfde laptop met degelijke materialen krijgen via allerlei initiatieven.

En zoals al gezegd is het met 2dehands spullen meer rommelen dan dat het echt zal werken. Goed spul zal toch waarschijnlijk weer in een soort verkoop gaan. Precies zoals ik van mn Litouwse vriendin hoorde hoe het met liefdadigheids kleding gaat daar, dat komt gewoon in de handen van verkopers die het leuke voor zichzelf houden en de rest verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik nog nooit zo uitgelegd gekregen, en ik denk veel mensen niet die kleding/spullen brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar waarom staat dat er niet bij: Uw afgegeven kleding zal niet vrij verdeeld worden, maar aan een handelaar verkocht die deze weer door zal verkopen!
'Wetenschappers in ZA hebben 2 laptops om hun werk te verrichten'? Wat bedoel je ermee en waar haal je je info vandaan.

Het is niet zo dat de dingen die wij hier afdanken, daar zeer geschik zijn voor hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek. Daar gebruiken ze net zo goed de nieuwe versies van windows, uitgebreide rekenpaketten ed. Onze afgedankte rommel is de transportkosten niet meer waard, en geen kip wil die dingen daar echt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad kan de hardware overgedragen worden maar bij software ligt dat anders. De oude licenties worden gebruikt om naar de nieuwste versie te upgraden en dat scheelt honderden euros. Je kan een computer opsturen naar de derde wereld zonder Windows maar dan hebben ze er niks aan. Want zonder Windows doet de computer niets.