Waar bevond zich het toilet van holbewoners?

Ik was in Portugal. Daar was een grot waarin in de prehistorie mensen hadden gewoond.

Waar hadden deze holbewoners hun toilet? *In* de grot had voor- en nadelen, maar voor buiten gold hetzelfde.

In de grot was het warm en veilig, maar het ging stinken en trok ongedierte aan. Buiten had je geen last van stank en ongedierte, maar het kon koud zijn en het was mogelijk gevaarlijk.

Dus waar deden de holbewoners hun behoefte, binnen of buiten? Als het altijd buiten was, hadden ze dan een vaste plek, of liepen ze elke keer naar een ander plekje?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer een reisje...
Wat is je volgende bestemming?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat kan ik beter in het Italiaans uitdrukken dan in het Nederlands, want in het Italiaans hebben we daar een mooie uitdrukking voor: Dove mi porta il vento. "Waar de wind mij brengt" klinkt lang niet zo mooi, vind ik. En "ik zie wel" vind ik te banaal.

Antwoorden (5)

Beste,

We weten wel dat holbewoners vaak nop jacht gingen maar ze bleven namelijk allemaal op eenzelfde teritorium. Voor het toilet gold meestal hetzelfde.

Vaak deden ze hun behoefte buiten. Ze gingen dan heus niet alleen maar in groep dat dient als bescherming.

De eerste toiletten waren er tijdens de tijden van de Grieken en Romeinen. Deze waren vaak publiek en er was geen enkele vorm van privacy.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer dan een vermoeden uitspreken wordt hier denk ik moeilijk. Ik heb gegoogled en er lijkt een taboe te rusten op de historie van de menselijke uitwerpselen (of er is weinig belangstelling voor).

Dus even redenerend zou ik zeggen: als het mogelijk was zouden ze het buiten doen. Waarom zou jij (en je stam) in je eigen stank gaan zitten? Eenmaal levend in een groep (nomaden) kan ik me voorstellen dat er al snel een oplossing is bedacht in de vorm van een gat of greppel waar iedereen zijn/haar behoefte kon doen.

Maar, in tijden van gevaar of barre weersomstandigheden is het natuurlijk best mogelijk dat er ook binnenshols gepoept moest worden. Hierover vond ik 1 artikeltje terug. Hieruit het volgende citaat:
"Bij nader onderzoek van menselijke coprolieten (gefossiliseerde uitwerpselen) die al in 1970 waren gevonden in een grot in Texas is een klein schedelfragment ontdekt van een hond die circa 9.400 jaar geleden leefde. Etnografisch onderzoek had al uitgewezen dat het eten van hondenvlees een oeroude praktijk is, deze vondst is het vroegste tastbare bewijs daarvan."

Omdat het waarschijnlijk is dat groepen mensen niet gedurende een lange periode in dezelfde grot woonden was er ook geen behoefte aan een toiletvoorziening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Holbewoners deden wellicht hun behoefte gewoon op een rustige plek waar het langzaam kon verteren.
Hoogstwaarschijnlijk was dit buiten. Het zal wel steeds een ander plekje geweest zijn, anders moesten ze op de duur in hun eigen vuil gaan zitten. En ze hadden toch plaats genoeg :) Dat het buiten koud was, daar zullen ze wel aan gewend geweest zijn.
Zestig jaar geleden stonden er trouwens nog altijd veel toiletten buiten. Dat heb ik als kind gezien en ondervonden, brrr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgaand op de (op uitgebreid onderzoek gebaseerde) boeken van J. Auel hadden ze in de grotten een soort gevlochten emmers met absorberend mos die ze savonds en snachts gebruikten en elke ochtend leegden en buiten de grot hadden ze een vaak zelf gegraven greppel (uit de loop) die ze dicht gooiden als hij "vol" was en dan groeven ze een eindje verder weer een nieuwe. Intussen kon de oude 'verteren' zodat na verloop van tijd de eerste plek opnieuw kon worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij deden hun behoefte op hun handen (vandaar de uitdrukking: Op handen dragen),binnen in de warme en veilige grot, liepen daarna naar de uit/in gang en wierpen het naar buiten,zo ver van zich af als zij konden.
Daarna lieten zij zich reinigen door de huisdieren, die zich eveneens in die grot bevonden, maar welke tactiek die dieren toe pasten bij hun ontlasting, is bij mij niet bekend

Overigens, ben je ook wel eens in Nederland?