Hoe komt die hete lucht hier zo snel ?

Gisteren 16 graden, vandaag 28 en morgen 14 of zo. Daar snap ik niets van. Een verschil van ca. 13 graden in één dag. Die hete lucht moet toch ergens vandaan komen maar het waait haast niet. Is er een meteoroloog in de zaal ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij worden hier omver geblaasd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier waait het behoorlijk (Gelderland)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar het is wel warme lucht. ( ook Gelderland )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een warm vochtig windje.

Het beste antwoord

Bijna altijd zal de warme lucht uit het zuiden, zuidoosten of oosten komen en de koudere/ koelere lucht uit het noordwesten, noorden of noordoosten.
Een aankomende depressie ( meestal uit het westen) verplaatst heel veel lucht rondom zich heen.
Deze lucht draait tegen de klok in.
Hierdoor komt het dat voor de depressie uit, de wind vaak uit het zuidoosten of zuiden komt.
Momenteel is dit zuidoost, hierdoor komt de warme lucht die al vlakbij boven Frankrijk zat, in beweging voor de depressie uit en begint daardoor naar het noorden te stromen.
Op dit punt gekomen kan er nog van alles gebeuren.
Het ligt er nu aan, hoe snel die depressie naar ons toe komt.
Deze gaat momenteel redelijk snel, hierdoor is de tijd dat deze depresie warme lucht uit Frankrijk aanzuigt vrij kort.
Tegelijk zuigt de depressie aan de achterkant, juist koude lucht uit het noorden vandaan en blaast deze naar het zuiden.
Op deze grens van koude en warme lucht ontstaan buien, vaak met onweer, zijn die voorbij, dan komen we in de koude lucht na het passeren van de depressie, ook dat geeft meestal weer regen
Ook van belang is de koers van deze depressie, gaat hij ten noorden van ons land langs, dan is de wind west, is dat ten zuiden van ons land, dan is dat oost.
gaat hij precies over ons land, dan is het tijdelijk windstil, de bekende stilte voor de storm..
Soms blijft een depressie heel lang boven de Britse eilanden liggen, waardoor het dagen lang warme lucht uit zuid europa aan zuigt, vooral in het late najaar wil dat nog wel eens gebeuren en hebben we de "oude wijven zomer'
Soms komt de depressie heel snel over en bereikt de warme lucht ons land helemaal niet en komen we na regen direct in de koude/ koelere lucht.
Deze depressie van vandaag gaat ons vannacht passeren zodat we snel in de aanzienlijk koudere luchtsoort komen, op veel plaatsen is het morgen dan ook 13 a 14 graden kouder dan vandaag!!!

Toegevoegd na 1 dag:
Vandaag 31 mei ,was het in Maastricht slechts 12 graden, dat is 18 graden kouder dan gisteren!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je uitvoerige antwoord

Andere antwoorden (1)

Er is geen zaal, dus ook geen meteoroloog.
Maar het heeft inderdaad wel met de wind te maken. Die gaat draaien en daarom wordt er koudere en nattere lucht aangevoerd.
Daarnaast zijn er op verschillende hoogtes verschillende windsnelheden. Het kan hier beneden relatief rustig zijn, terwijl op hoogte de buien worden aangevoerd.
Vergis je ook niet in de windsnelheid: ookal staat er een rustig briesje van 20 km/u, die lucht heeft dus in 10 uur al een afstand afgelegd van 200 km!