Wat zijn bekende namen van tornado's die voorkomen in Texas?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kun je zelf opzoeken. Tik bij Google in: Tornado Texas namen. en dan komt het antwoord

Antwoorden (4)

Tornado's worden niet met een naam genoemd, ze hebben een kwalificatie op de schaal van Fujita, bij gewone wind is dat Beaufort.
klasse snelheden
F0 64 - 117 km/u
F1 118 - 180 km/u
F2 181 - 251 km/u
F3 252 - 330 km/u
F4 331 - 417 km/u
F5 >> 418 km/u
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot orkanen krijgen tornado's geen naam. De twee belangrijkste redenen daarvoor zijn:

- Tornado's komen vaker voor
- Orkanen duren langer

Tornado's duren zelden langer dan 10 tot 15 minuten en dan zijn ze weer weg. Er komen in Amerika zeker zo'n 1000 tornado's per jaar voor. Om die allemaal een naam te geven, dat is ondoenlijk.

Orkanen duren langer en komen gelukkig minder vaak voor. Het gebeurt geregeld dat er meerdere orkanen tegelijk aan het werk zijn, in dat geval is het belangrijk ze een naam te geven, zodat de mensen weten over welke storm er gepraat wordt.

Er zijn echter enkele tornado's geweest die wel een naam gekregen hebben. Dit gebeurt echter alleen achteraf en alleen als de betreffende tornado grote schade en/of slachtoffers geëist heeft. De naam bevat dan de locatie, de datum en/of significante kenmerken van de betreffende tornado.

Een voorbeeld:
In de nacht van 3-4 april 1974 was er een verzameling van 150 tornado's die over Ohio en Tennesee heen raasden. Deze tornado's kregen als naam: Super-Outbreak, omdat het op dat moment het grootste aantal tornado's in een 24-urige periode betrof.
Eén van hen heeft veel schade veroorzaakt in Xenia, die tornado kreeg als naam: Xenia Tornado.
Ook bekend zijn de Palm Sunday Tornado in 1965 en de Tri-State Tornado uit 1925.

Gelukkig komen de zeer schadelijke tornado's maar weinig voor.

http://www.weatherworks.com/monthly/q_and_a/answer_tornado_naming.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tornado's krijgen een naam. Dan weet iedereen over welke tornado het gaat.
De namen van de tornado's gaan het alfabet af. Elk jaar wordt opnieuw begonnen met de letter A. Met de Q en de X maken ze meestal geen namen.
Ieder gebied heeft zijn eigen namen lijst. De namen worden om de 6 jaar opnieuw gebruikt, tenzij het een dodelijke tornado was, die naam wordt niet meer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tornado krijgt géén naam maar een aanduiding op de Fujita schaal, een soort schaal van Beaufort, maar dan voor Tornado's. Je maakt net als heel veel andere mensen de fout door te denken dat een Tornado, hetzelfde is als een Orkaan, of Tropische Cycloon in de Aziatische landen een Typhoon genaamd. De orkanen die boven de Grote Oceaan ontstaan en vaak aan land komen in Florida nadat ze eerst wat eilanden ( Bahama's, Cuba, ABC eilanden ) hebben aangedaan met enorme verwoesting benoemen ze i.d.d. met een jongens-of meisjesnaam.
Een tornado ontstaat door luchtwervelingen boven land, vaak waar twee of meer weertypen botsen met elkaar, ze krijgen als ze ontstaan, naar gelang hun verwoestende kracht, een Fujita waarde die loopt van F0
, voor een kleintje, tot aan F5 voor een allesverwoestende tornado, twister, wervelstorm. De orkanen krijgen in volgorde van ontstaan een alfabetische naam, ze beginnen met de eerste tropische cycloon, die op zee een orkaan wordt als ie in de buurt van Amerika en eerst de eilanden eerder genoemd komen. Een tornado ontstaat in een split second, als de juiste omstandigheden zich voordoen, voornamelijk in Tornado Alley: Oklahoma, Ohio, Tennessee en noem de mid-Amerikaanse Staten maar op. Het is ondoenlijk om iets wat geen levensvatbaarheid heeft te benamen, sommige tornado's in tegenstelling tot orkanen, cyclonen of voor mijn part typhonen, hebben een levenscyclus van amper 10 minuten. Ze geven die achteraf om het makkelijker te maken als men het erover heeft. Ergo een orkaan die een naam krijgt in het weerbericht en een levensduur kan hebben van enkele dagen, tot zelfs met uitzondering, weken krijgt internationaal een naam die in volgorde alfabetisch wordt toegekend, dus de eerste een A, de volgende een B etc etc. Een tornado krijgt altijd een F waarde, naar gelang zijn verwoestende kracht/ gemeten windsnelheid, en in heeeeel speciale gevallen zoals C4th opmerkte een naam die vaak een tijdsaanduiding/ plaatsaanduiding, maar dit alleen achteraf.
Het antwoord hierboven moet als toevoeging hebben dat het altijd om vrouwennamen gaat.