Wat gebeurt er wanneer je een stofzuiger op je oog zet?

Lugubere vraag -

Als je de slang van de stofzuiger - dus zonder het zuigstuk - direct op je oog zet terwijl de stofzuiger aanstaat, wat gebeurt er dan? Wordt je oogbal eruitgezogen, of gaat dat niet zo makkelijk?

(Ik vraag me dit al af sinds ik op kamers ging wonen om te studeren, en dus regelmatig zelf moest stofzuigen.)

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu moet ik echt even hardop lachen :-D Leuke vraag!!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stofzuigert op je oog kan geen kwaad (mits uit...)
rebecca
13 jaar geleden
moment ik zal het even testen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag. +1 Als je een vuiltje in je oog hebt is het in ieder geval weg, misschien je oog ook wel, maar dat is bijzaak :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, het gezegde luidt niet voor niets: "Het oog wil ook wat." :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie nu alleen wel aldoor een sneeuwpop voor me met een hèèl erg uitpuilende oogbol, en een stofzuigerslang die er niet meer af wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het met een kruimeldief lukken?
l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Loenie, en dan neem je op het laatst een echt Dyson! Zonder stofzuigerzak, dus kan je ook nog zien in het reservoir waar je oogbol is gebleven, haha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, Loenie, mijn oog zit nu in de stofzuigerzak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo, we lachen je niet uit, dat weet je wel he? Het is alleen zo'n briljante vraag waar ik me levendige voorstellingen bij kan maken :-)))))
Cryofiel
13 jaar geleden
Geen zorgen, ik lach vrolijk mee! Ik had niet verwacht dat mijn vraag (waar ik echt al jaaaaren mee zit...) zoveel hilarische reacties zou losmaken! Ik had me eerder een beetje zorgen gemaakt over vermanende reacties, maar dat valt dus alleszins mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval: als JIJ hierover nadenkt krijg IK tranen in m'n ogen. Eerst van het IEKS!-gevoel en daarna van de slappe lach :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet uitproberen als ik jou was :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht eerst ik lees de vraag niet goed, maar dus toch wel.
hahaha. leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te geloven. Ik bedreigde een vriend van me gister hiermee omdat hij mijn stofzuiger schattig vond. Hij is inderdaad wat aan de klein kant, maar het leek mij een goeie test om te kijken wie gelijk had. Leuke vraag :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
brr, word er misselijk van..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het aan een blind persoon kunnen vragen..., tegen een goede beloning uiteraard:)) ..of is dat moralistisch niet verantwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het randje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer t zelf eens en vertel ons wat er gebeurd:)

Antwoorden (16)

Ik denk dat het wel meevalt. Natuurlijk zal het heel dik en opgezwollen zijn, maar je oog zal van nature weerstand bieden tegen de zuigende kracht en het zal nooit zover komen dat je oogbal eruit gezogen wordt.

Maar ik zou het niet uitproberen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat alle sapjes uit je ogen worden gezogen...
Je oogbal vliegt er denk ik niet uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt af van het Wattage van de stofzuiger.
Kruimeldiefje hoeft geen probleem te geven. Maar heb je een 2200 Watter, dan moet je echt naar het ziekenhuis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat wordt je oog eruit gezogen, en als hij echt heel hard staat je hersenen ook. (dat laatste is niet waar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig is de luchtdruk maar een bar en de onderdruk van een stofzuiger pakweg de helft.
De kracht op je oog zou dus ongeveer 50-100 n kunnen zijn, wel veel maar niet voldoende om de harde oogbol te "kraken ". of de spieren te doen scheuren waarmee het ook in het hoofd zit.
Ik zou het evenzogoed zeker NIET uitproberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou deze test eventueel kunnen doen op een dood schaap.Als de ramadan voorbij is, en dat duurt niet zo lang meer gaan ze weer slachten dat het een lieve lust is, een schapenoog min of meer zal de zaak niet maken zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
Maar bij een dood beest zijn de spieren veel slapper dan bij een levend mens, ik denk niet dat je dat kan vergelijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En is het oog ook niet een lekkernij?
Afhankelijk van de onderdruk (is niet lineair aan het Wattage)van de stofzuiger zal het experiment grote schade aan je oog veroorzaken. Het is niet bekend of je oogbol in de stofzak terug te vinden is, maar bij een onderdruk van 3800 mm w.k. (0,38 bar) vrees ik toch dat de bol er half uithangt.
Overigens zuig ik iedere maandag een gedeelte van het huis, maar nog nooit heb ik aan zo'n experiment gedacht.

Overzicht Hanson stofzuigers.
Vergelijk Wattage/Onderdruk in mm waterkolom/Luchtverplaatsing in l/min.
1450W/2250mm/3930l, 1350W/2500mm/3300l, 1600W/3800mm/3300l, 2700W/2600mm/6250l, 3200W/3600mm/500l.

Deze gegevens laten heel mooi zien dat het Wattage alleen niets over de onderdruk zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gebeurt niets, net zo min dat als men een in gebruik zijnde tv in een ligbad gooit waar men zelf in ligt.

Probeer het even uit en laat het ons weten ivm het juiste antwoord en de bijbehorende puntentoekenning.

Ooooh, was het niet serieus? Ik dacht al. Pffffffffffff.
Maar nu wel ff de mensen proberen tegen te houden die
WEL gevoelig zijn voor dit soort gevaarlijke vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik in dat geval de stofzuigerzak om kan gaan kiepen op zoek naar mijn contactlenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je oog hangt aan een aantal spieren vast, dus niet zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rare is dat ik denk dat er niets gebeurt, maar toch zou ik het zelf niet durven uitproberen. Ik denk dat je oog wat droog is en raar aanvoelt.
13 jaar geleden
sorry,..heel rare vraag!..is wel zo wijs om dit zeker niet te doen!...het oog is omgeven door kleine spiertjes die makkelijk kunnen scheuren,...de oogbal kan in een later stadium dan iets naar voren komen,zodat je heel moeilijk nog met je ogen kunt focussen,...absoluut not done!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat denk je zelf:) dan ben je volgens mij je oog wel kwijt...of dikke vette beschadiging ... dus ja niet doen, maar volgens mij weet je dat toch hopelijk zelf ook wel:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
best van alles is het niet zelf uit te testen, zekere voor het onzekere te nemen, mocht er toch iets veranderen, dan kun je waarschijnlijk zelf de oogbal wel niet "gewoon" terug in de oogkas plaatsen !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhm, dit is zeker schadelijk. vroeger waren er van die dingen, ik weet echt niet hoe ze heten, het ware halve ballen van rubber en als je die omvouwden dan floepten ze 1,5 meter de lucht in. maar als je hem met de platte kant op de tafel drukte dan zuigde ze vacuum. een kennis van mij had die als kind op zijn oog gedrukt , dat zoog dus vacuum en die had zijn netvlies gescheurd, ik weet niet hoe het verder afgelopen is maar dat heeft wel ernstig schade aangericht. nu maken ze die rubbere halve ballen met gaatjes erin zodat hij geen vacuum zuigt. ik weet niet of dat gelijk staat aan de kracht van een stofzuiger. maar ik denk dat je op sommige vragen het antwoord niet hoeft te weten en het van je af moet zetten:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets verslaat een daadwerkelijk experiment. Ik heb 't even geprobeerd en een fotootje gemaakt van 't resultaat.

PS: weet iemand ook hoe ik ze weer zonder beschadiging terug kan krijgen? M'n oogspieren beginnen pijn te doen, en m'n oogleden passen niet meer over m'n ogen. Er komt allemaal stof in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stofzuigerslang in je neus plaatsen kan helpen.
Anders een bladblazer proberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo... Voorlopig heb ik geen zakdoek meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig jou antwoord!!!....YES