Hoe kan het dat elke stam die op aarde heeft geleefd of nog steeds leeft, gebruikt maakt van pijl en boog?

Elke stam die er volgens mij geleefd heeft, maakte gebruik van pijl en boog. Als er tegenwoordig stammen worden ontdekt in het diepste van de jungle, zie je ze lopen met een pijl een boog.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.droomplekken.nl/nieuws/eerste-video-van-nieuw-ontdekte-stam-in-de-amazone.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat dit wapen met voor bijna elke stam aanwezige middelen gemaakt kan worden. Je hebt bomen nodig (vele bomen zijn er voor geschikt, sommige meer geschikt dan anderen, en dat zie je dan weer terug in kwaliteit van de bogen en pijlen) en iets waarvan je het draad kan maken. Ook dit kan vanalles zijn, bijvoorbeeld leer, hennep, katoen.

Weetje: In Australië bijvoorbeeld is de boog helemaal niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt wat je zegt, maar het is ''apart'' dat elke stam (die nog nooit contact hebben gehad met de buitenwereld) op het idee komen, om een draag te spannen op een stuk hout, zodat je er stokken met scherpen uiteinden ermee weg kan schieten.

Andere antwoorden (3)

Generaties.
Iedere generatie geeft dat wapen door.
Het is dus een traditioneel wapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pijl en boog is een wapen wat al heel lang bestaat.
Het is geheel uit de natuur te maken.

Maar ook is het een bijna geruisloos wapen.
Een geweerschot klint honderden meters ver weg,en jaagt schrik aan bij de overige dieren.
De mensen die nog met pijl en boog jagen doen dit om in hun behoefte te voorzien.
Wat nodig is wordt geschoten,en de rest gaat vrijuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het kort komt het hier op neer: Mensen die meer gecompliceerde dingen kunnen maken, zoals een pijl en boog die aan hele specifiek eisen en voorwaarden moet voldoen om goed te kunnen werken hebben daar ook goed over nagedacht en bedenken zoiets ook nooit in hun eentje, zodat ze kennelijk ook goed samenwerken en dus overleggen en dat overleggen waarschijnlijk niet alleen over een enkel onderwerp doen.
Daar ligt nu (volgens mij) de kracht van iedere succesvolle samenleving.
Verder zijn pijl en boog ook veiliger wapens dan een mes, een bijl of een zwaard omdat je daarmee dan altijd heel dichtbij je prooi moet komen wat weer extra risico in houdt dat je er zelf het leven bij inschiet.
Kennis is macht en geeft ook meer kans om te overleven.