Kan je het draaien van de aarde malipuneren?

stel morgen 20:00 nederlandse tijd.
iedereen gaat naar buiten en rent allemaal 1 kant op. rijg je dan het hamsterwiel effect of blijft de aarde onveranderd snel draaien.

Toegevoegd na 18 seconden:
rijg is krijg

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als alle luizen in een grote eikenboom allemaal tegelijk naar links zouden springen dan zal de sterke eik ook niet omvallen, zo ook de aarde, wij mensen zijn nog minder dan stofjes op deze aarde.
Onmogelijk dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, op geen enkele manier kunnen wij 'mugjes' dat enorme ding in dat opzicht beïnvloeden. Zelfs als je alle vliegtuigen op aarde naar één kant zou richten en met de handrem erop vol gas zou geven, dan nog..... helemaal niks....

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vind malipuneren een prachtig woord (no pun intended)
Ik ga dat ook gebruiken van nu af aan!

Toegevoegd na 11 uur:
Even wat cijfertjes:

De aarde heeft een draaimoment van 5.9 x 10^33 kg-m2/sec
Als een asteroide van 10 km diameter ons precies op de evenaar treft, dan is er weinig leven meer op aarde daarna,
maar de invloed op het draaimoment is dan 1/20.000.000 oftewel de dag zou 0,004 seconden in lengte veranderen.
Grotere asteroiden zouden de aarde gewoonweg verdampen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook niet dat dat kan. Niet op die manier in ieder geval.
maar wat betekent eigenlijk "no pun intended" ? Ik kom dat overal tegen en pun staat niet in het woordenboek.
AWM
14 jaar geleden
Het betekent dat je geen grap wilt maken ten koste van degene over wie het gaat.
Hier wat Engelse uitleg:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061208070848AA2lAVj
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, tenks antwoordman :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wahauhauhauh +1 voor de toevoeging.
Er was toch een tijdje geleden ook zon' soort actie, het ging geloof ik over het volgende scenario

Als 100 miljoen mensen op het zelfde moment om hoog springen de aarde in een andere baan om de zon zou komen te liggen, waardoor je een beter klimaat kon creeren (althans dat was de theorie)

Er was zelfs een website die het aantal mensen bijhield die zich hadden aangemeld.

Ik heb er verder nooit wat van gehoord, zegt genoeg denk ik :)

kortom antwoord op je vraag is "nee" wij hebben simpelweg niet zo'n macht over de aarde. Eigenlijk kan de mens alleen de mens manipuleren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Moesten die mensen dan nog tenminste aan één kant van de aarde springen? Anders stamp je alleen de aarde wat aan :)
De zon heeft zo'n aantrekkingskracht op de aarde en als je beseft hoe groot de zon is in verhouding met de aarde en de aarde met de mens is het gewoon onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal even tegen alle anderen ingaan, en zeggen, strikt natuurkundig genomen is het mogelijk om het draaien, en de baan van de aarde te manipuleren.

Als je tegenwijzerin om je eigen as gaat draaien, beroof je de aarde effectief van haar impulsmoment. Hiermee zal je de rotatie van de aarde om haar as vertragen. Minimaal, niet meetbaar, maar als iedereen dit tegelijk zou doen, en lang genoeg volhoudt, zal je uiteindelijk een verschil kunnen meten.

Als mensen een kunstmatige sateliet door gebruik te maken van een zwaartekrachtsslinger verder het zonnestelsel insmijten, wordt de impuls van de aarde overgeheveld naar de sateliet, en zal de aarde een miniem stukje dichter op de zon komen te staan.

Strikt natuurkundig genomen is het dus mogelijk. Echter, het verschil in massa betekent dat de effecten op de aarde nauwelijks meetbaar zijn, en de algemene chaos van het leven zorgt ervoor dat al deze effecten elkaar grotendeels opheffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je stopt met draaien geeft je die impuls weer terug. Er is immers sprake van het behoud van impuls (volgt uit de behoud van energie). Dat wil zeggen dat er geen impuls verloren gaat maar dat er ook geen bijkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, er stond niet in de vraag dat het definitief moest zijn, er werd strikt genomen alleen gevraagd naar de mogelijkheid tot manipulatie.
Alleen de maan zal het draaien van de aarde iets kunnen beinvloeden door de dagelijkse eb en en vloed bewegingen van al het oceaan water.Al deze water verplaatsingen ,de getijden wrijving ,zullen hooguit de omwentelings snel heid van de aarde met 1 seconde per 100.000jaar vertragen.Voordat de dag op aarde 25 uur duurt zijn we dus 360 miljoen jaar verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden ten spijt, het juiste antwoord is: ja, het heeft invloed.
Echter, die invloed is zo klein dat je het zelfs met de allerbeste apparatuur die er ooit zal bestaan niet zult kunnen meten.
Mensen zeggen wel eens dat het aan doen van een enkel lamp geen invloed zou hebben op het brandstofverbruik in de elektriciteitscentrale. Dat is dus net zo min waar. Elk watt(je) wat je gebruikt moet ergens vandaan komen en in dit geval dus uit de extra (maar onmeetbaar kleine) hoeveelheid brandstof die verbruikt wordt in de centrale.
Zelfs het plaatsen van een windmolen heeft als resultaat dat de wind er achter iets minder snel waait dan wanneer die molen er niet zou staan. Er wordt zelfs al gepraat over klimaatverandering door de invloed van windmolenparken. Terecht? Ik weet het niet maar het is misschien helemaal niet zo onrealistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo "alle"? ;-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, sowwy, BIJNA alle. Zo goed? :P Maar je hebt gelijk, ik las te snel en daardoor niet goed, sowwy.