Wat als je te weinig slaapt?

Ik las net wat vragen hier, waar wordt gesteld dat een zestien jarige ongeveer 9 a 10 uur moet slapen (ook wikipedia zegt dat). Ben volop in de groei, maar haal echt geen 9 uur.. Zit meer rond de 6 a 7 uur. Sta prima op en ben niet echt moe. Het aantal slaap dat een persoon nodig heeft zal vast verschillen per persoon, maar dit verschil is wel heel groot. Is het erg dat ik zo weinig slaap?

Toegevoegd na 4 minuten:
Wel slaap ik in het weekend weer veel (12 tot 13 uur), en daarna ben ik op maandagmorgen WEL moe, in tegenstelling tot de rest van de week. Waarschijnlijk zit ik gewoon in het ritme van weinig slapen.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat er niet om hoe ik meer kan slapen, want ik heb van het weinig slapen geen last, ik vraag me alleen af of het slecht voor me is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Over napoleon werd gezegd dat hij aan 4 uur slaap genoeg had, daar zit jij nog boven.
En ja als je het weekend dan ineens veel slaapt, heb je daar's maandags last van, het enige wat daar tegen helpt is in het weekend minder lang slapen
12 jaar geleden
Het feit dat je in het weekend wel veel slaapt, wat heet, overmatig veel slaapt, is een teken dat je je slaaptekort van door de week inhaalt. Het is bekend, dat men, na zeer lang slapen niet uitgerust opstaat, maar juist nog moe.
Je kunt beter proberen een regelmatiger slaapritme op te bouwen en aan te houden. Ga rond 10 uur slapen. Je hebt kans dat je vroeg wakker wordt, maar probeer toch nog weer in te slapen. In het weekend kun je beter minder lang slapen, zodat je zondagavond ook weer op tijd naar bed kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik jou was zou ik de hele week de zelfde tijd slapen want dan heb je beter rithme maar eigenlijk moet je 8 uur minimaal slapen, en als je liever wilt uitslapen (30min) zou ik alvast kleding uitkiezen voor de volgende dag dan weetje je zeker dat je niet te laat op school komt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het er een beetje van af hangt WAAROM je doordeweeks maar 6-7 uur haalt en in het weekend zoveel meer. Ik neem aan dat je doordeweeks op tijd op hoeft en in het weekend niet, als je die extra uren in het weekend ALLEMAAL na 7 uur in de ochtend slaapt is dat eigenlijk niet goed (maar veel jongeren doen het hoor).

Als je doordeweeks maar 7 uur slaapt omdat je wel op tijd naar bed gaat maar niet voor 12 uur kunt slapen, heb je waarschijnlijk niet zo veel slaap nodig. Als je (die kans acht ik groter) gewoon LAAT naar bed gaat, zou je je kunnen afvragen waarom je dat doet, probeer dan gewoon een uurtje eerder te gaan en kijk hoe dat bevalt. Misschien zakt de tijd dat je in het weekend slaapt dan ook terug tot bijv 9-10 uur (en dat is prima)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nogmaals, ik vraag niet hoe ik meer kan slapen o.i.d., maar of zo weinig slaap slecht voor je is.
amigo
12 jaar geleden
Als jij zo weinig slaapt terwijl je jezelf niet "kunstmatig" (voor de buis of achter de pc) wakker houdt door te laat naar bed te gaan, en je bent gewoon fit overdag zou ik me maar niet te druk maken, mensen zijn gewoon heel verschillend en sommigen kunnen met heel weinig slaap toe. Als jij zo bent loop je echter wel meer risico, iemand die normaal 8 uur slaapt en dan een keer iets te lang achter de pc zit mist een half uurtje van zijn 8 uur, jij mist dan gelijk een half uur op 6 uur, dat is relatief meer. Maar in bed naar het plafond staren is ook niet goed, vandaar mijn tip, je kunt het een tijdje proberen, eerder in bed en kijken of je dan meer slaapt door de week, is het resultaat dat alleen maar langer je ligt te vervelen in bed zou ik zeggen, pas wel op jezelf maar volg je eigen ritme