De stijfheid van deze rotatieveren wordt rotatieveerconstante genoemd. Deze veerconstante k kan met behulp van een kracht/wegdiagram verder duidelijk worden gemaakt. Als namelijk een veer werkzaam is in het elastische gebied - dus onder de zogenaamde elasticiteitsgrens van het materiaal - dan is er een lineair verband aanwezig tussen de kracht (F) en de vervorming (u) die daar het gevolg van is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals mijn bovenbuurman heb ik even wikipedia gelezen en volgens mij houdt het in dat bij k=F/u de kracht die er op een veer staat evenredig groot is aan de lengte die je hem uitrekt. Als voor een veer geldt k=1 en je rekt hem 1 meter uit dan zal de kracht 1N/m zijn en als je hem 2 meter uitrekt zal dez dus 2N/m zijn. In dit geval zou je dus zeggen dat de veerconstante 1 is.

Dat is wat ik er uit haal als dit onjuist is meldt het dan, haal ik mijn antwoord gelijk weg.

Toegevoegd na 6 uur:
Waar een 1N/m staat moet het 1N zijn. Met dank aan mr. Garrison
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja je hebt helemaal gelijk.
De veerconstante geeft aan hoe sterk een veer is.
Sterke veren hebben een grote veerconstante, zwakke veren hebben een kleine veerconstante.
Neem eens een grote dikke veer. Je moet er heel hard aan trekken en dan rekt hij maar een klein eindje uit.
Meet de kracht, meet de uitrekking, deel het op elkaar en dan komt er een getal uit. Die grote kracht gedeeld door die kleine uitrekking geeft een grote uitkomst. Klopt, want het was een sterke veer en bij een sterke veer hoort een grote uitkomst. Andersom geeft een zwak veertje een kleine uitkomst.
Het bijzondere is dat het niet uitmaakt hoe hard je trekt. Als je twee keer zo hard trekt rekt die veer ook twee keer zo ver uit. Maar de deling geeft dezelfde uitkomst. Daarom heet die uitkomst een constante. En omdat die constante aangeeft hoe sterk de veer is, heet dat de veerconstante.

Hoe je er mee moet rekenen, de eenheden, de formule en zo, dat is een langer verhaal. Maar dat was de vraag niet.