wat voor soort mensen gebruiken nou eigenlijk hun titel ook werkelijk? en wat vind je daar van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Alleen de opscheppers denk ik, of het moet financiele voordelen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk niet dat je echt van een 'soort' kunt spreken. In mijn ervaring gaat het om een deel van de afgestudeerde mensen die de titel in de normale dagelijkse omgang met mensen gebruikt. Als je kijkt naar mensen die dit buiten hun werk om doen zijn het er nog minder denk ik, zo ken ik bijvoorbeeld een aantal juristen en advocaten, maar behalve op briefpapier, visitekaartjes en dergelijke zul je zichzelf echt niet gauw meester ... horen noemen.

Wat ik ervan vind als mensen de titel wel gebruiken? Ik vind dat ze er hard genoeg voor gewerkt hebben, als ze dat dan graag willen dan doen ze dat maar.

N.B. Ik ken ook mensen met twee doctorstitels, het grappige is dat mijn ervaring met die drie mensen is dat zij kennelijk heel goed zijn in waar ze voor gestudeerd hebben, maar buiten dat vertoonden ze opvallende sociale kenmerken, waardoor ik me afvraag of ze het ook zouden redden 'in het wild,' dus zonder allerlei kunstmatige hulpmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben Ir., en ik heb mijn titel nog nooit gebruikt. Hij is alleen goed voor mijn CV, dus voor sollicitaties.

Ik zou ook niet weten wat ik verder met mijn titel zou moeten doen.

Privé zegt het sowieso al niets, want daar gaat het om de persoon, niet om de studie of om de titel.

Op het werk heb ik er ook niets aan. Daar kan je aan het begin van de gang een bordje neerzetten met het woord "Ir." en een pijl die de richting aangeeft - iedereen is bij ons Ir..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me heel gek voelen, als ik tegen mijn huisarts Marietje of Mevrouw v/d Linde zou zeggen. Ik kom niet naar hem/haar toe voor een gezellige babbel, maar omdat zij de vakmensen zijn die mij (hopelijk) weer beter gaan maken. Daarbij moet ik ook details vertellen, die gevoelsmatig wat minder voor de hand liggen, en dat wil ik alsjeblieft aan een "dokter" vertellen, niet aan een meneer of mevrouw.
Dus ik vind het helemaal prima om "dokter" te zeggen tegen iedereen die ervoor geleerd heeft mij beter te maken. Juist door hun zwijgplicht geeft het net dat extra-beetje afstand, waardoor je maskerloos je verhaal kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dokter is heel iets anders dan de academische titel Doctor! Dokter is een aanspreektitel voor een arts. Doctor is een academische titel van iemand die na zijn afstuderen (drs) wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan en een proefschrift heeft geschreven. Daarom is niet iedere dokter ook een doctor en niet iedere doctor een dokter ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dom misschien, maar dat had ik niet opgemaakt uit de vraag - ik vond het al wél vreemd, dat de vraag al een tijdje open stond, en dat niemand over artsen gesproken had.... :-((
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dom vind ik het niet. Maar het wordt wel vaker verward.
Kan twee keer drs voor mijn naam zetten als ik dat zou willen,maar vindt dat echt onzin.
Betekent niets anders dan dat je gespecialiseerd bent in een bepaald gebied(je).
Dus leuk voor jezelf om te weten,maar verder niet interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mensen hun titel professioneel gebruiken vind ik terecht; je wilt er bij een juridisch advies toch wel zeker van zijn dat zo iemand gestudeerd heeft en dat geldt evenzeer voor andere vakgebieden.
Verder denk ik dat er in Nederland weinig met titels wordt geschermd, behalve dan door waarzeggers die zich steevast Professor noemen.
Nooit meegemaakt dat iemand zich op een feestje als Dr. voorstelde en ook nooit op een naambordje op een woonhuis zien staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik post van de Vrije Universiteit krijg verwacht ik namelijk wel dat ze me aanspreken op mijn titel: "Weledelgeleerde heer drs. SOM"

Daar heb ik namelijk een hele boel geld voor betaald, dat ik al 20 jaar aan het terugbetalen ben aan de IB-groep studiefinanciering ;o)

Verder gebruik ik het in sollicitaties (afzender) en in curriculum vitae of profielwebsites zoals linked in om een expertise aan te geven.

Hoewel drs. en dr. niet vaak in normale communicatie worden gebruikt, zijn er tal van andere titels en aanspreekvormen die wel normaal worden gebruikt zoals koning, koningin, prins, militaire titels (hoef je ook niet in je hoofd te halen om die niet te gebruiken), diplomaten en politici (minister, rector), rechtelijke macht, hoger onderwijs (zoals onze professor, die noemden wij ook echt niet "piet"), geestelijken (ds., dominee, paus).

Hoe belangrijker de titel, hoe vaker deze gebruikt zal worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Je vroeg ook wat ik daar van vind. Als ik mezelf ga voorstellen met drs. SOM dan mogen ze hard lachen. Alleen van drs. P. wordt dit geaccepteerd denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Leuke opmerking over Drs. P., ik las trouwens dat Heinz Hermann Polzer zoals hij in het echt heet ook inderdaad doctorandus in de economie is. Interessant ook dat je dat laatste zegt: "Als ik mezelf ga voorstellen met drs. SOM dan mogen ze hard lachen." ik denk dat dat ook een beetje het punt is in deze vraag. Ik vergelijk dat een beetje met de overijverige Amerikaanse militair die zichzelf voorstelt door te zeggen: "My name is sergeant ..." alsof de rang/functie onderdeel uitmaakt van de naam. Op die manier gebruikt werkt een titel denk ik ook wel wat op de lachspieren, maar op papier en websites en zo (waar relevant) is het natuurlijk niet meer dan normaal dat je inderdaad gebruikt waar je al zo lang voor betaalt zoals je ook zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de maatschappij heeft meer aan jouw studie betaald dan jijzelf overigens hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kempo: zie smiley achter mijn reactie. @mlodewijk: militaire titels geven een status aan. Als een militair zich aan medemilitairen voorstelt moet hij dat met rang en achternaam doen. Privé lijkt het me wat overdreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Som, en privé is nu juist wat je ze soms toch ziet doen, dat is misschien ook het cultuurverschil of zo hoor, maar bij mij werkt het in ieder geval een beetje op de lachspieren.
Volgens mij gebruikt men de titel als men hem nodig heeft, nl. op het werk, en daarbuiten niet. Je wil toch, als je een advocaat inschakelt, wel heel graag weten of het Mr. is? Nou, dan staat dat gelukkig op zijn kaaartje, op de deur, op zijn internetsite etc. Mij stelt zoiets wel gerust, iedereen mag zich nl. juridisch adviseur ofzo noemen.