voor hoeveel mensen is de ether zichtbaar?

Ik zie al van kinds af aan die kleine bewegende deeltjes in de lucht die je op de tv ziet als zogenoemde 'sneeuw'.
Ken mensen die het ook zien, maar mijn ouders bijvoorbeeld niet. Zijn er meer mensen die dit waarnemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het ook.
En 1 vriendin van mijn ziet het ook en de rest heeft geen idee waar we het over hebben.
Maar ik wist helemaal niet dat dit een naam had!
Weer wat geleerd :)

Het beste antwoord

Ik weet niet precies wat je ziet - zie je een soort gekleurde stippels die aan en uit gaan maar niet bewegen, en zie je die vooral als het heel donker is?

Of zie je witte puntjes die verschijnen, langs een kringellijntje bewegen, en dan verdwijnen, en zie je die vooral tegen een heldere blauwe lucht, of bij fel wit licht?

--

In het eerste geval (gekleurde stippels) zie je wat in het Engels een closed-eye visualisation, of een closed-eye hallucination wordt genoemd.

Daarvan bestaan verschillende vormen, elk met een eigen oorzaak. Ik verwijs je naar de eerste link hieronder: daar staat het veel beter uitgelegd dan ik het zou kunnen.

(Ik heb de Engelstalige Wikipedia gekozen in plaats van de Nederlandstalige, omdat daar een veel uitgebreidere uitleg staat.)

--

In het tweede geval (witte puntjes) zie je het Fenomeen van Scheerer. Zie de tweede link hieronder. Hier een samenvatting in het Nederlands.

Het netvlies van de mens zit eigenlijk verkeerd om: de bloedvaten lopen vóór de lichtgevoelige cellen. Dat betekent, dat die bloedvaten door het beeld lopen.

De bloedvaten veroorzaken daardoor zwarte lijnen in je beeld. Da’s niet handig, en daarom corrigeren de hersenen voor die zwarte lijnen. Wat jij uiteindelijk ziet (dus ná filtering door je hersenen) is een beeld waarbij de zwarte lijnen van de bloedvaten zijn opgevuld door de nabewerking in de hersenen.

Zo af en toe komt er een witte bloedcel door zo’n bloedvaatje. De bloedvaten in je oog zijn zo smal, dat een witte bloedcel er maar nét doorheen past. De witte bloedcel vult daarmee het bloedvat helemaal op.

Een witte bloedcel is doorzichtig. Zodra er een witte bloedcel door zo’n bloedvaatje beweegt, valt er dus ineens wél licht op de lichtgevoelige cellen die achter dat bloedvaatje liggen.

De hersenen blijven echter corrigeren. Zij vullen op die plek blauw in (als je naar een blauwe lucht kijkt).

Maar nu zien je hersenen niet alleen het blauw dat ze zelf invullen, maar daarnaast nog eens extra licht, dat door de witte bloedcel heen op het netvlies valt. Jij ziet dus op die plek wat extra licht: een wit "dingesje".

Wat je dus ziet, zijn witte bloedcellen die door de haarvaatjes van je netvlies stromen. Die "puntjes" bewegen in wiebelige lijntjes, omdat de haarvaatjes kronkelig zijn. De puntjes verschijnen en verdwijnen, omdat je alleen dat deel van een bloedvat ziet dat aan de voorkant van je netvlies ligt. Daarvoor en daarna bevindt de witte bloedcel zich achter je oog, zodat je hem niet ziet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauw, te gekke uitleg. Je hebt er moeite voor gedaan! :)
+ 10 als het aan mij lag :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt ook aan jou Herbalrebel, dan kies je dit straks als beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met stip beste antwoord met een boeiende uitleg waarvan ik een hoop geleerd heb over het menselijk zicht
merci! :)

Andere antwoorden (4)

Aangezien je in de categorie "Wetenschap" zit;

"De" ether is voor niemand zichtbaar, daar deze niet bestaat. Het bestaan van "de" ether is begin vorige eeuw definitief ontkracht.

De kleine bewegende deeltjes die je in de lucht ziet zijn stofdeeltjes, sporen en/of zaden, of eventueel kleine organismen. Dit is ook niet hetzelfde als de sneeuw op je tv.

De sneeuw op je tv is afkomstig van ruis in het signaal (of bij gebrek aan signaal), waarvan een klein deel afkomstig is van de kosmische achtergrondstraling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik denk dat ze bedoelt is dat je zwarte rond vliegende vlekjes zijn.
Dit heeft, naar mijn weten, niets met stofjes te maken (dan zou iedereen ze zien), maar met het oog of de verbinding tussen het oog en de hersenen.
Maar hoe dit komt en waarom dit is weet ik niet. En of het dat inderdaad is kan ik ook niet met zekerheid zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, als ik echt de vraag verkeerd begrepen heb, zal dat waarschijnlijk zijn omdat deze eigenlijk dramatisch geformuleerd is. Ik heb in elk geval naar eer en geweten geantwoord op de vraag zoals ik deze geïnterpreteerd heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurstofgebrek in de hersenen kan tot waanbeelden leiden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dramatisch lijkt me wat overdreven :P
Toch bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich overdrijf ik nooit, ik druk me alleen groots uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal de rest van je antwoord vergeten...
Stofdeeltjes en zaden is het absoluut niet, er is een duidelijk onderscheid tussen dat soort dingen en dat wat ik bedoel, dit ligt meer 'tussen alles in' qua zicht, moeilijk uit te leggen. Het is misschien niet hetzelfde als wat de tv soms vertoont, dat kan inderdaad. Maar het lijkt er op :)
Ik zie die ook, maar dat is verontreiniging in m'n oogvocht. Je kunt dit herkennen aan de beweging: als ik snel naar een kant kijk dan bewegen ze vertraagd mee (als in een vloeistof dus).

Veeemd genoeg heb ik er soms meer last van dan anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ook, wanneer het een zonnige dag is heb ik er vaak meer last van..
Wel vreemd op zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm dat is dan een verschil. Ik zie het 24 u per dag, hoewel het 's nachts wel beter te zien is omdat de omgeving dan minder afleidt, en de stipjes wat 'oplichten'.
Ook 's zomers, 's winters, etcetera :)
Oh ja, hoofd bewegen maakt niet uit, ze bewegen niet mee
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb net antwoord gegeven, en lees deze reactie nu pas. Je ziet dus gekleurde stippels - dat is de eerste optie van mijn antwoord. Laat anders in een reactie onder mijn antwoord maar weten of dat inderdaad is wat je ziet, en zo nee, wat je dan wel ziet.
op een normale dag zie ik het niet
alleen als ik 's avonds de lamp uit doet en ik kijk naar het plafon zie ik het .Vaak ook echt of je een van die puntjes ziet knipperen
het lijkt meestal ook dat het steeds lichter word behalve als ik met mijn ogen knippert.
soms word ik er ook best gek van .Alleen ik zie ze in het licht niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bewegende stippeltjes ziet iedereen. Ons oog kan licht zien, en daarvan ook de helderheid en heel goed de kleur. Maar licht kent ook een polarisatiegraad. Dat kan ons het menselijk oog bijna niet waarnemen.
Een polaroid-bril houdt licht tegen dat in een richting is gepolariseerd. Er bestaat ook circulair gepolariseerd licht, en wel rechtsdraaiend en linksdraaiend. Ik weet, dat duiven heel goed zijn in het zien van de polarisatierichting van het licht.
Loodrecht omhoog is het licht het meest gepolariseerd. Daar zien wij de meeste van die stippeltjes.

Ether is iets anders, dat was een filosofische term, zie een ander antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Meestal heeft gepolariseerd licht een lineaire polarisatierichting. Bijvoorbeeld horizontaal of vertikaal gepolariseerd licht. Circulair gepolariseerd licht bestaat ook, maar komt veel minder vaak voor.
Cryofiel
12 jaar geleden
(Maar het minnetje is niet van mij.)