hoeveel dimensies heeft een atoom?

Ik zag laatst een filmpje over dimensies en ik vraag me daardoor af of een atoom 3 dimensies (hoogte, breedte, diepte) heeft? En zoja, zou er dan ook materie bestaan met 1, 2 of 4 dimensies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een atoom bestaat zeker in "3d". De daadwerkelijke afmetingen liggen niet vast en zijn sterk afhankelijk van het soort atoom en daarbij van de externe omstandigheden. Maar daadwerkelijk van lengte, breedte en diepte spreken is dus lastig.

Merk op dat om iets te kunnen waarnemen/meten op z'n minst nog een vierde dimensie moet worden geteld: tijd. Niet iedereen noemt tijd echter daadwerkelijk een dimensie...

Volgens de snaartheorie oftewel string theory ( http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory ) bestaat alle materie en energie in het universum uit "trillende lijntjes" (snaren) die in **meer dan de ons bekende vier dimensies** trillen, of liever gezegd, krachten uitoefenen/eigenschappen hebben. Je moet je hierbij dus niet een draadje voorstellen zoals je dat kent van de naaidoos, maar een elementair krachtveldje waarvan de eigenschappen niet in "onze" vier dimensies zijn uit te drukken. De snaartheorie kan hopelijk een hoop uitleggen over de verbanden tussen de (wel bewezen) relativiteit en de (wel bewezen) quantumeigenschappen van energie en materie, want die twee zeer wel bewezen zaken kun je niet of niet goed verenigen. Ze kloppen voor zover we nu kunnen rekenen niet met elkaar maar ze kloppen afzonderlijk heel goed, daarom moet er iets aan de hand zijn met het universum dat we nu nog niet weten of kunnen beredeneren, waardoor beide zaken toch met elkaar te verenigen zijn. Het bestaan van de "snaren" in meerdere dimensies zoals de snaartheorie beschrijft, is een poging om die vereniging voor elkaar te krijgen.

Dus volgens vele THEORETICI, althans de theoretici die de, of liever 'n want er zijn verschillende, stringtheory aanhangen) is het antwoord op je vraag: ja, er is wel degelijk "materie" (= energie) die in meer dan "onze vier" dimensies bestaat, sterker nog ALLE materie/energie bestaat in meerdere dimensies.

Maar in de PRAKTIJK is dat nog nooit daadwerkelijk aangetoond. Er zijn wel vele, vele natuurkundigen hiermee bezig, bijvoorbeeld in de beroemde LHC (Large Hadron Collider) waarover de afgelopen jaren veel te doen is geweest. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider )