sommige mensen beweren dat de diameter van de aarde elk jaar 1 centimeter groeit, klopt dit? zo ja dan is die in 2 miljoen jaar 2 kilometer gegroeid!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Klinkt onwaarschijnlijk, waar zou dan die materie vandaan moeten komen? (uitgaand van de wet van behoudt van massa/atoomgelijkheid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 kilometer op 12000 km diameter is 0.1 promille in 2 miljoen jaar. Lijkt me gezien de andere veranderingen in die periode prima mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door verwering krimpt de aarde op andere plekken weer. Zo blijft het in evenwicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie zal dat kunnen, de Aarde is een roterend object, daarmee zal je kunnen stellen dat rond de evenaar de Aarde langzamerhand uitzet, en bij de polen ietsje inkrimpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je met 1cm/jaar op 2000000jaar aan 2 kilometer?
Bovendien, als je terugrekent met een jaarlijks constant groeivolume (ook al niet correct), dan neemt de straal exponentieel af.

r= ((3V)/4Pi)^1/3 met V=(

Toegevoegd na 4 minuten:
Nou ja, het volume voor een bolschijf van 1cm dik en met de aardstraal als binnendiameter dus.

Toegevoegd na 5 minuten:
Moet natuurlijk 2x aardstraal zijn :-d...
Duidelijk bedtijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat bedoeld wordt dat de aarde ook nu nog constant wordt gebombardeerd door meteorieten. Daardoor komt er idd wel wat massa bij. Hoeveel weet ik niet, maar 1 centimeter lijkt mij erg veel.