Hoe helpt homeopathie de maatschappij?

Deze vraag moet ik beantwoorden voor een verslag voor ANW en ik kom er niet uit...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

homeopathie helpt de maatschappij door zijn placebo effect. Homeopathische middelen zijn namelijk duizenden malen verdund. Principe erachter is dat als je hoofdpijn hebt dan verdun je iets dat ook hoofdpijn veroorzaakt en geef je dat aan de patient. Wetenschappelijk is het nooit bewezen dat het werkt en de homeopathie heeft wel eens de kwakzalverij-prijs gewonnen.

Waarom werkt het dan? Alle medicijnen werken voor circa 50% dankzij het placebo effect. Denk jij dat het werkt? Dan werkt het al deels.

Verder helpt het de maatschappij omdat er financieel gezien het een goede boost is voor de maatschappij. Er geen miljoenen in om, dus goed voor de staatskas :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien ook wel miljarden, ik weet het niet precies natuurlijk. kansen op genezing? bij reguliere geneeskunde heb je een bewezen 'kans'. reguliere artsen gebruiken geen placebo's, dat is bij wet verboden. Verder lijkt het me een zinloze discussie om hier verder over door te gaan. Mijns inziens is homeopathie vooral gebaseerd op ervaringen en niet op wetenschap. Als het voor je werkt, dan is het goed voor je en ben ik blij voor je, ik begin niet aan middelen waar geen wetenschappelijke grond onder zit. Nog een klein bericht voor christenen onder ons. Verdiep je eens in de homeopathie voordat je er aan begint en beperk je niet tot de websites van de fabrikanten :). Verder wil ik iedereen in zijn of haar waarde letten. Zoals ik al zei is het een grote gevoelskwestie of het nu werkt of niet, want er zijn geen wetenschappelijke bewijzen voor de daadwerkelijke werking van homeopathische middelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad meer dan VSM, maar ook meer dan de klassieke variant die jij bedoeld. Ik bekijk het ook vanuit zwaar christelijk oogpunt :). Discussie is zinloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan er wel iets meer over vertellen, maar dan moet ik je wel eerst vertellen dat heeeeeeel veel christenen er niet zo bewust mee om gaan als ik. Veel zullen deze theorie niet kennen omdat ze denken 'het werkt toch, ik word er beter van, dan is het toch goed?'. Ik zelf hang de laatste visie niet aan en weet dat het pas goed is als het A) van God komt of B) duidelijke wetenschappelijke grondslag heeft. Waarom een christelijk negatief standpunt tegenover homeopathie? Er zijn vele grote stromingen binnen de homeopathie die er vreemde gewoontes op na houden. Zo is er een substantieel deel van de ingrediënten die op duistere wijze geplukt moeten worden (bijvoorbeeld bij volle maan of met speciale rituelen). Dit soort zaken zullen de producenten natuurlijk nooit verkondigen, want dan haakt 99% van de klanten wel af. Op deze websites wordt homeopathie ook genoemd, niet geheel toevallig zou ik zeggen: paranormaal.simplywebhosting.nl, www.sign2god.com/folders/occult-in-kerk.html Ook omdat homeopathie geen werkelijke wetenschappelijke grondslag heeft, moet je je altijd afvragen waar de werking dan vandaag komt. Niet gelovigen kunnen mikken op het placebo effect, maar moeten zich daarbij gelijk afvragen waarom ze zichzelf zo voor de gek houden. Mijns inziens moeten gelovigen verder gaan dan dit. Ik geloof dat als je de wetenschappelijke bewijs van een werking niet kan vinden en niet met volle overtuiging kan zeggen dat iets van God komt je er niet aan moet beginnen. Duistere machten kunnen ook prima jou gezond maken, maar daarmee raak je m.i. occult belast. Waarom zouden duistere machten je helpen? Om je ziel te winnen en je van God af te houden. Verder is homeopathie in het geheel doordrenkt door vreemde denkwijzen. Lees dit artikel maar eens:
http://www.stichting-promise.nl/artikelen/natuurgeneeswijzen-en-occultisme/homeopathie.htm

Andere antwoorden (2)

Soms geneest het patienten mbh van natuurlijke middelen en buiten de farmaceutische industrie om. En dat scheelt een heleboel centjes lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
homeopathie heeft niets met kruidengeneeskunde te maken. Er zitten geen natuurlijke middelen is die je zo kan plukken. Homeopathie is de kunde van het verdunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft het over kruiden?
Ik zei natuurlijke middelen. Homeopathische middelen worden bereid op basis van een extract van minerale, plantaardige of dierlijke oorsprong, dat bij toediening in pure vorm geacht wordt symptomen te geven die lijken op die van de te bestrijden ziekte. Op basis van deze gelijkheid aan symptomen (gelijksoortigheidsbeginsel) wordt het middel geacht een effectieve geneeswijze te zijn.
Omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de werking wordt deze ook wel toegeschreven aan het placebo-effect. Overigens:
VSM Geneesmiddelen bv wil een natuurlijke bijdrage leveren aan je gezondheid. Daarom ontwikkelen en produceren wij natuurlijke geneesmiddelen en gezondheidsproducten. VSM is al ruim 100 jaar specialist in homeopathische en fytotherapeutische (plantaardige) geneesmiddelen. Wij vertalen betrouwbaarheid in kwaliteit en veiligheid. De producten van VSM voldoen aan de eisen die vanuit de steeds strenger wordende wet- en regelgeving worden gesteld. De werkzaamheid van de geneesmiddelen is, waar mogelijk, met degelijk wetenschappelijk onderzoek onderbouwd.
VSM is gevestigd aan de rand van Alkmaar. Bij het bedrijf liggen ook de eigen kruidentuinen. Hier wordt het overgrote deel van de plantaardige grondstoffen voor de geneesmiddelen op ecologische wijze gekweekt, dus zonder bestrijdingsmiddelen of kunstmest. De tuin heeft een officieel EKO-keurmerk. http://www.goeievraag.nl/vraag/helpt-homeopathie-maatschappij.182498#840026 Homeopathische middelen worden bereid op basis van een extract van minerale, plantaardige of dierlijke oorsprong, dat bij toediening in pure vorm geacht wordt symptomen te geven die lijken op die van de te bestrijden ziekte. Op basis van deze gelijkheid aan symptomen (gelijksoortigheidsbeginsel) wordt het middel geacht een effectieve geneeswijze te zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik al zei in andere reacties op andere berichten onder deze vraag: eeuwige discussie omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de werking. Laten we die discussie hier niet gaan voren. Mag de vraagsteller zelf in zijn verslag doen :). fytotherapeutische middelen zijn overigens wel vaak wetenschappelijk onderzocht (met succes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat de discussie zelf aan en als het spannend wordt voor jou dan zet je de rem er op.
Mijn gegeven antwoord is juist, of het nu wetenschappelijk bewezen is of niet en of het nu door het placeboeffect komt of niet. Wat er staat klopt.
En het ook gebaseerd op natuurlijke middelen. Zo, nu ben ik ook klaar met de discussie.
Ja kan het volgens mij zo zien: waarom zou iemand medicijnen moeten slikken die 10x duurder zijn terwijl hij of zij al gebaat is met een homeopathisch middel. De artsen grijpen te snel naar medicijnen naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de betere artsen grijpen naar middelen die werken. Te snel vind ik een groot woord. Als je met de kleinste hoofdpijn bij de dokter komt en niet eerst bij jezelf te raden gaat of je niet gestresst bent of teveel gedronken, ja, dan kan het voor een arts ook soms lastig zijn. Mijn ervaring van artsen is dat ze niet te snel naar medicijnen grijpen. De artsen die ik ken geven liever geen medicijnen dan veel medicijnen. of een paar die een paar vage klachten zouden moeten verhelpen. 10x duurder is overigens een goede vraag, omdat veel medicijnen van een huisarts gewoon vergoed worden.